De drygt 13 000 anställda vid Arbetsförmedlingen landet över ska nu decimeras till omkring 8 500 – det står klart efter att myndigheten under måndagsmorgonen lämnade beskedet att man varslar 4 500 medarbetare.
LÄS MER: Var tredje tvingas lämna
Beslutet följer efter M + KD-budgetens hårda besparingar på Arbetsförmedlingens anslag och S, MP, C och L-överenskommelsen som innebär att en stor del av myndighetens tjänster ska läggas ut på privata aktörer.
Av de 4 500 tjänster som väntas försvinna beräknas 3 500 - 4 000 av dessa befinna sig utanför huvudkontoret i Stockholm. Även ett stort antal av myndighetens kontor i landet beräknas försvinna.
När UNT besöker myndighetens kontor på Muningatan i Uppsala är medarbetarna fåordiga och menar att man inte vet så mycket ännu, och hänvisar till ansvarig chef vid Arbetsförmedlingen Uppsala/Knivsta, Emelie Preinitz.
Exakt hur många av länets 240 anställda som berörs är för tidigt att säga, uppger Emelie Preinitz.
– Man har nu lagt ett varsel på riksnivå. Nu inleds förhandlingar mellan parterna centralt, där man kommer titta på vilka sektioner och lokala avdelningar som kan komma att drabbas.
Kommer det här som en överraskning för er?
– Nej. Vi har sedan budgeten röstades igenom i riksdagen väntat en neddragning. Det exakta antalet har varit okänt fram tills nu men att det skulle bli varsel och neddragningar har varit väntat, säger hon.
Men redan nu har det generella beskedet om varsel av 4 500 tjänster lämnat avtryck i arbetsgruppen.
– Man känner av ett motivationstapp. Många oroar sig för hur det ska bli för dem själva. De som varit här längre känner sig något säkrare, men funderar i stället på vilken verksamhet som kommer att bli kvar, säger Emelie Preinitz.
Arbetsförmedlingen tvingas nu att ställa om mot mer digitaliserade tjänster och tjänster på distans snabbare än vad som var tänkt, och det lokala stödet minskas, något som kan komma att påverka grupperna längst i från arbetsmarknaden.
– Vi ser att vi har många arbetssökande med stora behov, men har svårt att se hur våra resurser kommer att räcka till. Generellt sett har grupper längre ifrån arbetsmarknaden svårare att tillgodogöra sig digitala tjänster - eftersom de ofta behöver hjälp med motivation genom det personliga mötet.