Sedan i januari har Rikard Askelöf utvecklat appen ihop med några andra fantaster av bräd- och sällskapsspel i mobilen.
– Frågorna innehåller både allmänbildning och lokala kunskaper, säger han.
En fråga kan till exempel vara när Carolina Rediviva byggdes. Genifejden kommer också ha andra typer av frågor jämfört med de quiz-appar som redan finns på marknaden.
– Vi kan till exempel ha en fråga där man ska ordna olika artister efter deras ålder vid sin död, förklarar Rikard Askelöf.
Den stora grejen är den lokala rankingen. Ända ner på gatunivå ska det gå att se vem som fått flest rätt.
– Målgruppen är folk som tycker att det är kul med allmänbildning och kunskap. Och har tävlingsinstinkt, säger Rikard Askelöf.
Därför är Uppsala en av de första svenska städerna som appen lanseras i, med start i november. I en universitetsstad kommer förhoppningsvis många att ta till sig den nya frågesporten.
Sedan hoppas grundarna att appen ska sprida sig vidare av sig själv. Några investerare har företaget ännu inte tagit in.
– Vi känner inte att vi är i en sådan sits att det behövs. Är appen rolig att spela så kommer den att sprida sig från användare till användare. En sådan här app måste marknadsföras på det sättet, säger Rikard Askelöf.
Han har nyligen flyttat tillbaka till hemstaden Uppsala efter 12 år i Stockholm, där han senast var avdelningschef för webbteamet på ip-telefoniföretagetRebtel. Han hoppas nu att Uppsala kan dras med i den enligt honom kokande startupmarknaden i huvudstaden.
– Nu är det viktigt för Uppsala att hänga på och ta vara på den kunskap som finns här, säger Rikard Askelöf.
Att små företag hjälps åt är ett sätt. Rikard Askelöf siktar på att snart flytta in i gemensamma lokaler med Space, ett samarbete där små teknikföretag kan hyra skrivbordsplatser permanent eller över dagen.
– Det är kul att bli en del av ett nytt community som byggs upp här i Uppsala, säger han.