Gränbystaden inklusive Gränby centrum växer så det knakar och lockar nya aktörer som inte etablerat sig i city – som Starbucks i början av året. Men också de lite minde galleriorna i stadskärnan är generellt välmående.
– Självklart finns det toppar och dalar, men överlag går det bra för cityhandeln och även för galleriorna, säger Lisa Thörn på Uppsala Citysamverkan, som jobbar för en levande stadskärna.
Det går däremot inte att fortsätta i invanda spår, betonar hon. Det som skulle vara farligast för gallerior som S:t Per och Forum är att sluta utvecklas, att inte lyckas locka nya märken och butiker. Då skulle centrum blir oattraktivt och även de äldre butikerna flyttar ut. Sundsvall och Västerås är två exempel på städer som följt detta mönster och där man sedan behövt jobba hårt för att få handeln tillbaka till centrum.
– Därför gäller det att inte stagnera, utan att vi uppdaterar oss hela tiden, säger Lisa Thörn.
Det här är man medveten om hos fastighetsägarna. Atrium Ljungberg, som utöver en rad fristående butikslokaler äger både Rådhuset, Gränbystaden och Forumgallerian, håller för fullt på att bygga om i den sistnämnda. Till julhandeln 2018 ska den vara en fullfjädrad ”2020-galleria” som drar upp lönsamheten för fastighetsbolagets verksamhet i city.
– Nu är det en daterad galleria. Man måste hela tiden utvecklas, annars tappar många intresset, säger marknadsområdeschef Eva Troell.
En snabb titt i årsredovisningarna bekräftar att det finns utvecklingspotential: omsättningen i Gränby är mångdubbelt större än i citygalleriorna och betydligt större även räknat per besökare. I Rådhuset har svårigheten legat i att få folk att ändra sitt rörelsemönster i staden och faktiskt se att det finns en galleria i den anrika byggnaden.
– Det är lönsamt inne i centrum, men vi är inte på de nivåer vi ska, säger Eva Troell.
Men det innebär inte att cityhandeln håller på att bli olönsam.
– Man får höra alltför ofta att cityhandeln är på väg att dö ut, men jag vill fullständigt dementera det. Enligt våra beräkningar har Uppsala plats för både externhandel och cityhandel, säger Eva Troell.
I stället för konflikt mellan handelsområdena vill hon beskriva det som att de kompletterar varandra. Någon utflyttningssituation från stadskärnan finns inte.
– Vi har snarare problem med ett för litet city, där det är svårt att matcha alla förfrågningar från butiker, säger Eva Troell.
Även Lisa Thörn tror att dagens konkurrenssituation är sund och att stadskärnan kommer att fortsätta utvecklas.
– Fler kommersiella ytor skapas i city där det går och man tightar till koncepten för att matcha efterfrågan. Fastighetsägarna är verkligen på tårna.
De båda får rätt av Svensk Handels konsultverksamhet HUI Research.
– Stora städer som Uppsala har möjlighet att både ha en expansiv externhandel samt kunna bibehålla ett levande centrum, säger analytikern Per Andersson, men tillägger:
– Någonstans finns det ju dock en gräns för hur mycket externhandel som Uppsala tål.
Utöver den ständiga förnyelsen tycks framgångskonceptet vara att vara lagom smala när det kommer till målgrupp. Ju större galleria, desto bredare publik måste man vända sig till.
– Rådhuset är så litet att man kan våga nischa sig ganska mycket, säger Eva Troell, och jämför med Forumgallerian och kvarteret därikring som är en så pass stor del av city att det blir självklart att vända sig till en bredare målgrupp.
Den femårsjubilerande Svavagallerian har – så när som på en blomsterhandel – renodlat sitt utbud kring mat. Jonas Bjuggren, regionchef hos ägaren Vasakronan, tror att det var helt rätt beslut.
– I Sverige rör vi oss mot en allt starkare restaurangkultur, säger han.
Om ytterligare fem år är ni fortfarande en matgalleria?
– Absolut.