I julas testade Viktor Eriksson att göra sin egen tonic efter ett recept i en matblogg.
– Jag är något av en matnörd och jag älskar gin och tonic. Det här är som en vanlig tonic, fast som ett koncentrat som man blandar med vanligt bubbelvatten, men man får ut mycket mer smak. Och eftersom man doserar koncentratet själv så kan man styra hur beskt man vill ha det, säger Viktor Eriksson.
Den karakteristiska tonicsmaken kommer från bark av kinaträdet, och det är också grunden för koncentratet. Resultatet av det första testet blev så bra att Viktor Eriksson vill göra något mer av det. Tillsammans med Gustaf Ytander spred han tonickoncentratet först bland kompisar och senare andra studenter.
De blev tipsade att vara med i UNT:s webb-tv-program Affärsänglarna, som gjordes i samarbete med Uppsala universitet och sändes under försommaren. I samband med det utökades gruppen med Anton Askenström, som liksom de båda andra läser ekonomprogrammet på Uppsala universitet.
Swedish Tonic, som företaget heter, vann inte Affärsänglarna, men juryn gick in som delägare och ställer förutom med finansiering upp med råd och tips. Tonickoncentratet har fått uppmärksamhet och efter Affärsänglarna har försäljningen ökat betydligt. De säljer både via hemsidan, till exempel till barer, och i inredningsbutiker och några cocktailbarer.
Nu vill de expandera och hitta någon som kan producera större satser, för tillfället kokar de själva ihop koncentratet på Östgöta nation. Att kombinera studierna med företaget kommer möjligen att bli pressande, men Viktor Eriksson ser det egentligen inte som ett problem.
– Tanken är att göra båda saker samtidigt. Vi vill bli klara med studierna, så det kommer att bli mycket sena kvällar när vi pluggar.