I början av sommaren stängde H&M sin butik på Svartbäckgatan för en "rejäl makeover". Men det är ingen vanlig renovering som man nu är klar med i butikslokalen som varit tämligen oförändrad sedan öppningen 1976.
– Det här är första gången vi prövar det här konceptet på en fullkonceptbutik. Vi har fokuserat på både utbud och upplevelse, säger Anna Bergare, ansvarig projektledare.
De tre våningsplanen har anpassats efter kunden. Vid entrén stiger man in i en boutique och damavdelning där man aktivt ska jobba med att lyfta fram det trendigaste sortimentet. Det kompletteras av ett kafé med lucka ut mot gatan.
– Man ska aktivt justera vad som hänger där för vad som passar trender och kunderna i centrala Uppsala. Samtidigt vill vi öka trivseln både för personal och kunder, säger Anna Bergare.
Med siffror från e-handeln har klädjätten läst av vad Uppsalakunderna vill ha, vilket lett till ett ökat fokus på heminredning.
– Vi har skapat ett showroom där man kan se våra produkter, och allt vi inte har plats för i den fysiska butiken finns online. De olika typerna av handel går hand i hand, säger Anna Bergare.
Trots satsningen berättar Anna Bergare och butikschefen Elena Panayioti att man ändå dragit ner på butiksytan och tagit in färre produkter.
– Vi har skalat av, minskat de visuella intrycket och noga kurerat innehållet. Vi låter modet tala, säger butikschefen Elena Panayioti.