Så unviker du rea-bluffen

Som konsument är det är lätt att gå vilse i djungeln av erbjudanden. Så undviker du att bli lurad under Black Friday.

Fyra UIC-företag i Uppsala län får dela på 5,5 miljoner för finansiering av innovativa forsknings- och utvecklingsprojekt.

Fyra UIC-företag i Uppsala län får dela på 5,5 miljoner för finansiering av innovativa forsknings- och utvecklingsprojekt.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2017-11-22 20:05

Varje år tar Konsumentverket emot anmälningar gällande någon form av vilseledande prismarknadsföring i samband med reaperioder.

– Vi får in en del anmälningar där någon har följt prishistoriken och lagt märke till att ett ordinarie pris används som reapris. Men det kan vara svårt för konsumenter att veta om man har blivit vilseledd eller ej, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket.

Ibland upptäcks en gammal prislapp under reapriset, med exakt samma pris. Men det kan vara svårare än så. Under de senaste tre åren har Konsumentverket granskat prismarknadsföringen inom olika branscher. Då har de upptäckt att det förekommer en hel del felaktig eller vilseledande marknadsföring kring nedsatta priser inom bland annat hemelektronik och sporthandel.

– Det ordinarie priset kan ifrågasättas. Har det tillämpats i butiken? I så fall, när? På så sätt kan man se huruvida det fortfarande är relevant att jämföra reapriset med det ordinarie priset, säger Niclas Ernebratt.

Vilka tips kan konsumenter utnyttja?

– Det mest väsentliga i slutändan är att prislappen känns rimlig. Butikernas mål med jämförande priser kan vara att ge intrycket av en stor prisskillnad, så där är det bra att vara sunt skeptisk som konsument.

I en fysisk butik uppmanar han till att fråga personalen om det ordinarie priset och hur länge det har tillämpats. Utöver detta rekommenderar han att man använder sig av jämförelsesajter för att få kunna följa prishistoriken. Där går det även att jämföra med konkurrerande bolag och dess varor.

– Vi får dock inte glömma bort att många butiker faktiskt har bra erbjudande, som är rättvisa, avslutar Niclas Ernebratt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!