Så förklarar han succén

Foto: Tor Johansson

Ekonomi, näringsliv & finans2015-12-08 16:29

Många har försökt förklara årets företagsfenomen Daniel Wellington. Hur har företaget Filip Tysander grundade som Uppsalastudent lyckats få ett sådant globalt genomslag på den konkurrensutsatta marknaden för klockor?

- Vi har befäst en unik position, säger Filip Tysander.

Sociala medier är något som ofta nämns i samband med företaget. 1,6 miljoner följer i skrivande stund Daniel Wellington på Instagram och nya inlägg läggs ut flera gånger per dag. Andra märken är långt efter.

 – Vi kände tidigt att vi togs emot väldigt väl på marknaden, främst då över våra sociala mediekanaler. Det blev lite som ett bevis att vi var något rätt på spåret, vilket gav oss ytterligare energi och inspiration, säger Filip Tysander.

 Priset är en annan faktor. Men Daniel Wellington verkar ha hittat ett sätt att kombinera en känsla av exklusivitet med att hålla nere priserna.

 – Vi har befäst en unik position på marknaden genom att erbjuda prisvärda och högkvalitativa klockor i en stilren och klassisk design, säger Filip Tysander.

 Så hur ser framtiden ut? Man hamnade på sjunde plats över de företag i länet som gjorde högst vinst när de rankades senast. Totalt har det talats om en omsättning på 1,5 miljarder kronor i år och en vinstmarginal på 50 procent. Och Filip Tysander medger att det har gått fort.

 – På fyra år har Daniel Wellington utvecklats från en ansats i en Uppsalakällare till ett globalt företag som sysselsätter mer än 200 anställda på sex olika kontor runt om i världen. I dag har vi kontor i Stockholm, Uppsala, New York, Los Angeles, Shenzhen och Hong Kong, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!