Så digitaliseras företagen

Foto: Tor Johnsson

Ekonomi, näringsliv & finans2015-10-06 10:40

Videon är inte längre tillgänglig

I framtiden kommer våra liv att styras allt mer av algoritmer och data. Entreprenören Arash Gilan hjälper företag att ta steget in i den digitaliserade världen.

– Entreprenör är inget du pluggar dig till, det är en drivkraft som bör finnas inom dig. Att ha visioner och våga ta risker. Att se saker och möjligheter som inte andra ser.

Om någon kan kallas entreprenör så är det just Arash Gilan, medgrundare och vice vd till den digitala mediebyrån Viva Media Group. Tillsammans med Vivas vd Magnus Hasselteg är han också en av sex företagscoacher som Google valt att samarbeta med i ett europeiskt projekt för att utbilda mediebyråer.

– Jag har alltid varit full av idéer och velat förbättra, tänka nytt och annorlunda. Det kan vara för att jag var både flyktingbarn och skilsmässobarn. Som liten hade vi inte råd med någon Mallorca-resa och då fick jag komma på andra idéer för att göra sommaren rolig.

Han är född och uppvuxen i den kurdiska delen av Iran. Med en mamma som var politisk flykting kom familjen till Hedemora, Dalarna 1993. Med sin mamma och styvfar flyttade han sedan till Uppsala. Redan som tolvåring började han jobba extra, för att kunna spara ihop till en cykel eller till fotbollslägret. Sitt första chefsjobb fick han som 20-åring, på en målarfirma. Och när vi börjar prata om ledarskap lutar sig Arash Gilan fram och något tänds i blicken.

– Jag älskar ledarskap och allt som rör det. Möjligheten att få människor att växa, att få fram den potential som varje människa besitter. Det spelar ingen roll vilken bransch det gäller, ledarskap har bara att göra med inställning.

Viljan att förbättra och utveckla gäller inte bara människor utan också företag. I Viva Media Group arbetar han gentemot företag som vill ha hjälp i den svåra men nödvändiga digitaliseringsprocessen som hela världen just nu går igenom. Vivas fokus är att hjälpa små och medelstora företag att se möjligheten med digitala medier, vad man kan göra med exempelvis Google, Facebook och Twitter.

Arash Gilan menar att många företag i dag försöker bli digitala, men utan att fråga sig varför och på vilket sätt det görs bäst. De köper dyra datorer men vet inte hur man ska använda dem, startar konton på sociala medier utan att ha en plan. Det finns helt enkelt ingen strategi på ledningsnivå.

– Mätning är otroligt viktigt, och ett av de vanligaste misstagen företag gör. Mäter man inte sin data finns det ingen poäng med att vara digital. Förmågan att läsa, utvinna och använda sig av data är nyckeln till framgång. Det räcker inte att gå på vad jag tror och tänker. Vi måste fatta datadrivna beslut.

Han är fullt övertygad om att våra liv kommer att styras alltmer av data och algoritmer, något han beskriver i sin kommande bok ”Från Mad men till Math men”, en handbok i digitalt tänkande. För en del kan det kännas nästan otäckt att exempelvis belysningen i ett rum kan avgöras beroende på vilken data som finns om personen som kliver in. För Arash Gilan är det inget annat än spännande.

– Det är så här det kommer att bli, och då kan vi antingen bejaka det eller sätta oss på tvären. Man måste bestämma sig för om framtiden är ett hot eller en möjlighet, och det vägvalet tror jag kommer att avgöra om företag lyckas eller inte.

Personligt Arash Gilan

Född: 1985 i Kurdiska delen av Iran

Familj: Fru, Johanna och tre små barn (Dylan, Daisy och Adelle)

Bakgrund: Utbildad på IHM Business school. Entreprenör inom digitala medier och tidigare vd på mediebyrån Mediaview.

Yrke: Medgrundare och vice vd på digitala byrån Viva Media Group. Coach för Google Agency Titans Program.

Intressen: Läsa, just nu "Tänka snabbt och långsamt" av Daniel Kahneman. Titta på serier, just nu "Narcos", "Suits" och "Downton Abbey". Och så Arsenal!

Drömmer om: Stora och små ting, viktigt med både och. Men framför allt att tillsammans med kollegorna bygga Viva Media Group så stort det bara kan bli.

Oanad talang: Kan spela trummor

Bäst med Uppsala: Vacker och närheten till världen. Eller så säger jag som barnen, Pelle Svanslös!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!