Robotarna bakom exportsuccén

I Enköping finns ett företag som jobbar för hela världens bilindustri. Rad på rad med små blänkande metallcylindrar är viktiga delar i hemligheten bakom nästan lika blänkande bilkarosser.

Ralph Björklund, ekonomichef och delägare.

Ralph Björklund, ekonomichef och delägare.

Foto: Anders Forngren

Ekonomi, näringsliv & finans2018-04-25 10:10

– Konsten är att exportera till Kina, och inte tvärtom.

Fabrikschefen och vd:n Roger Magnusson står mitt på golvet i Enköpingsföretaget Gloabs nya lokal på Gesällgatan och förklarar:

– Det är våra gula vänner här på golvet som är hemligheten. Arbetskraften är för dyr. Där kan vi aldrig konkurrera.

De gula vännerna är tre robotar.

– De är aldrig sjuka, de vabbar aldrig och de fortsätter gladeligen att jobba helt ensamma när alla vi tvåbenta jobbare gått hem.

För 25 år sedan startade vännerna Ralph Björklund och Roger Magnusson sitt företag i slip- och svarvningsbranschen ”i en sunkig lokal nära Globen”. Roger Magnusson menar att räddningen för företaget var flytten från Stockholm till Enköping.

– Vi utförde beställningsjobb till Gunnar Winqvist på företaget Smidesprodukter. Gunnar föreslog att vi skulle flytta till Enköping, där vi skulle ha närmare till allting.

Sagt och gjort. Flytten blev av. Gloab växte och lokalen på Skälbygatan blev slutligen hopplöst liten efter drygt 15 år i Enköping. Vid senaste årsskiftet flyttade verksamheten till Fläkt woods tidigare lokal på Gesällgatan. Fabriksytan ökade dubbelt upp till cirka 1 600 kvadratmeter.

– Vi fick gjuta om golvet. Våra maskiner är rätt tunga. Skivor i taket får ner bullernivån så att det överallt ska räcka med vanlig samtalsnivå för att höras, säger Roger Magnusson.

Väldigt mycket av verksamheten kretsar runt de tre gula robotar – i dagarna blir de fyra – som upprepar samma rörelser, gång på gång. Monotont och exakt. En kamera inne i boxen där roboten arbetar övervakar varje moment och kan ”tala om” för roboten var den ska hitta exakt rätt del, om något skulle gå snett.

– Vilket det bara gör i teorin, säger Roger Magnusson. Robotarna tillhör branschens Rolls Royce.

Liknelsen hämtad ur bilvärlden är inte långsökt. Gloabs framgång är som underleverantör till bilindustrin. Över hela världen.

Han pekar på ett band där små blänkande metallcylindrar ligger på rad.

– Beställaren levererar pressverktyg för bilkarosser, inte minst till Kina. När vi började leverera till just det här företaget för 23 år sedan var deras omsättning 80 miljoner kronor. I dag är den 2,3 miljarder.

De blänkande metallcylindrarna är kolvar till de gasfjädrar som ger själva kraften i pressmomentet.

– Vår specialitet är precision och ytfinish. Den minsta ojämnhet orsakar läckage och verktyget tappar effekt.

Verksamheten går på högvarv. Orderboken visar all-time-high. År efter år.

Har ni nyanställningar på gång?

– När det gäller kostnaden för arbetskraft kan vi inte konkurrera med lågprisländer. Vi satsar på korta leveranstider, hög finish och kvalitet ända ut i minsta tusendel av en millimeter, svarar ekonomiansvarige delägaren Ralph Björklund.

– Skulle det ändå bli en kortare tids svacka i jobbingången så går det att stänga av en robot. Och det utan att behöva skicka hem någon jobbare. En klar fördel med de gula vännerna.

Gloab AB

”Namnet inspirerat av Globen, granne i Hammarby där vi fanns på 90-talet”

Adress: Gesällgatan 17, Enköping.

Bransch: Precisionssvarvning och CNC-slipning.

Omsättning: 23,3 miljoner kronor (2016).

Kunder: Underleverantör till bilindustrin.

Antal anställda: 20.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!