– I min bransch är det personliga varumärket väldigt viktigt. Det är en bransch som bygger på relationer med människor och att man skapar förtroende. En stor del i hur man får uppdrag som advokat är genom personliga relationer, säger advokat Anders Wallin.
– Jag får nästan alla mina jobb för att folk har sett min blogg eller mitt Instagram. Min blogg är mitt cv och där får det bara finnas trevligheter. Jag lägger bara upp sådant jag vill stå för, säger bloggaren och nöjesprofilen Lisa Anckarman.
De är båda nominerade till att bli årets Uppsalavimmelprofil på galan Uppsalavimmel Awards som äger rum på Birger Jarl, lördag. Då sker också utnämningar som bästa Uppsalabloggen, bästa modebloggen och bäst klädda man och kvinna. Här hyllas alltså de personer vars stil, rykte, engagemang eller innehåll lyckats förmedla något till de 13 000 Uppsalabor som deltagit i röstningen.
– De flesta vill inte erkänna att de jobbar på sitt personliga varumärke men alla bryr sig om sitt anseende. Du tänker på det när du klär på dig på morgonen och när du pratar med någon slänger du inte ur dig vad som helst. Så har det alltid varit, även om det blivit ännu tydligare i dag, säger Anders Melldén, chefredaktör för magasinet Relation som varje år utser Uppsalas bästa personliga varumärke.
Ja, att stärka sitt eget varumärke har blivit ett allt vanligare begrepp, inte minst eftersom arbetsmarknaden förändrats och personlig lämplighet har blivit lika viktigt som meriter. Sociala medier gör det också möjligt för oss att skapa en tillrättalagd bild av oss själva och i dag är vi alla kändisar i någon mån. Men det är inte helt okomplicerat. I skapandet av ett varumärke spelar allt vi gör offentligt in, och vissa saker kan vara lättare att bygga upp än att sudda ut. För en person som arbetar med något där förtroende är viktigt, som en politiker, är det kanske inte självklart en fjäder i hatten att bli utsedd till årets bäst klädda.
– Att en person vinner pris för sin utsida kan sticka i folks ögon. Om man blir utsedd till något som handlar om yta kanske man måste bevisa att man också har en stark insida. Det går att byta personligt varumärke, men det kan ta både tid och kraft. Ett bra exempel där det har lyckats är Blondinbella som för några år sedan bara sågs som yta men i dag har skapat en helt annan bild av sig själv och blivit Isabella Löwengrip, säger Anders Melldén.
För Anders Wallin kan det dock snarare vara positivt att synas i mer lättsamma sammanhang.
– Att träffa folk och vara ute i sociala sammanhang är bra så länge man sköter sig och agerar på ett förtroendeingivande sätt. Inte minst advokat kan vara ett yrke som gör att folk tror att man kommer lite från ovan, och då är det är bra och vara ute och umgås med folk och visa att man inte är så mycket märkligare än någon annan.
Personliga varumärket vår tids nya karriär
På lördag är det dags för Uppsalavimmel Awards där några av Uppsalas främsta profiler koras. De har alla lyckats nå ut med sina personliga varumärken, 2010-talets sätt att skapa sin karriär.
Anders Wallin, advokat
Foto: Nina Leijonhufvud
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!