I lokalerna på Dragarbrunnsgatan sitter blå skyltar med pilar uppsatta i taket, liknande dem som visar dig vägen på flygplatser runt om i världen. Företagets egen marknad har vuxit kraftigt. VD Mathias Hedlund är ständigt på resande fot numera. Närmast väntar Tyskland, där finns de sedan sex månader nya ägarna. ProSiebenSat.1 köpte då Etraveli för cirka 2,3 miljarder. Omsättningen hade länge varit imponerande hög, men resultatet inte lika lysande. Nu har det vänt. 2015 hade Etraveli en bokningsvolym på 12,3 miljarder och intäkter på 900 miljoner. Företaget sålde över 2 miljoner resor via sina tjänster, rekordet för en enskild dag ligger 20 000 bokningar.
Från att ha haft ett nordiskt perspektiv har Mathias Hedlund nu styrt företaget mot en internationalisering. Etraveli är idag verksamma med tjänster i hela 43 länder på olika fyra kontinenter.
- Konkurrensen krävde att vi tog det steget. Idag kommer hälften av våra orders från länder utanför Norden. Och vi står precis inför att ta klivet in på marknaderna i Indien och Kina, berättar Mathias Hedlund.
Han har tidigare arbetat på Klarna och Eniro och satt i Etravelis styrelse några år innan han tog över som VD. Trots att onlineföretaget han idag rattar är ett av de absolut största inom resor är det för gemene man relativt okänt. Inte minst som arbetsgivare i Uppsala. Främsta orsaken är att varumärket Etraveli inte är det som marknadsförs mot konsumenten.
- Det är naturligt och medvetet, men nu måste vi även jobba för att nå ut som en attraktiv arbetsgivare med Etraveli. Den största utmaning vi står inför som företag är faktiskt att rekrytera kompetent personal, säger Mathias Hedlund, som återkommer till att företagets styrka är tonvikten vid det analytiska.
Företaget har idag verksamhet inom tre olika kärnområden. Det största är att Etraveli fungerar som onlineresebyrå med en mängd olika varumärken i olika länder. Sedan handlar det om metasöktjänster, prisjämförelsesajter av typen flygresor .se, och slutligen om ren medieförsäljning.
-Vi sitter på mycket kunskap om resekonsumenter, hur de söker resor och vad de söker exempelvis. På så sätt är vi intressanta för annonsörer som vill nå resekonsumenterna. Det är en mindre, men växande del av vår verksamhet.
En utmaning är den prispress som länge varit ett faktum för hela flygbranschen. Här gör prisjämförelsesajterna att konsumenterna lätt kan jaga lägsta möjliga pris. Men vinstmarginalen blir också knapp.
- Det här är något som är positivt för konsumenten och som är här för att stanna. Människor lägger mycket hellre mer pengar på boende än på flygresan som ofta är förhållandevis kort. För oss handlar det då om att vara konkurrenskraftiga, att vara bäst på att paketera och sälja extraprodukter för att få lönsamhet, säger Mathias Hedlund.
Centraliseringen gör att företaget kan vara kostnadseffektivt. På huvudkontoret i Uppsala jobbar 160 personer, övriga 260 finns på kontor i Stockholm, Göteborg och Helsingfors. Här är det kundservice på nordiska språk som det handlar om. Övrigt hanteras av 150 agenter som sitter i Indien.
– Det var ett beslut vi tog att outsourca när vi gick in för att bli internationella. Nu slipper vi ha personal som jobbar natt i Sverige och kan fokusera på de nordiska språken här, säger Mathias Hedlund, som betonar att det inte finns några planer på att flytta övrig verksamhet till låglöneländer.
- Bara vi klarar av att rekrytera blir vi kvar. Ett av våra ledord är att vi ska spela i Champions league, inte i Allsvenskan. Då måste vi ha ett lag som är snabbare än konkurrenterna och ständigt sträva efter att bli bäst. Men det ska ske i en arbetsmiljö där affärsmässighet och driv kombineras med lekfullhet och ödmjukhet.