Ökad invandring bra för mataffärer

För livsmedelsindustrin kan flyktingströmmarna bidra till ökad försäljning och ett mer mångkulturellt utbud av varor. Många kedjor har börjat anpassa sina produkter efter den nya efterfrågan, något som märks på hyllorna i Uppsalas matbutiker.

Hög efterfrågan. På Willys i Gränby har butikschef Mats Johansson märkt av en förändring i vilka produkter som efterfrågas. Bland annat säljer butiken mer av vinbladen än tidigare.

Hög efterfrågan. På Willys i Gränby har butikschef Mats Johansson märkt av en förändring i vilka produkter som efterfrågas. Bland annat säljer butiken mer av vinbladen än tidigare.

Foto: Anders Ahlgren

Ekonomi, näringsliv & finans2015-10-31 19:03

Enligt branschtidningen Icanyheter beräknas invandringen öka försäljningen av livsmedel med 3 miljarder kronor per år det kommande decenniet. Det är siffror tidningen har tagit fram i samarbete med Statistiska centralbyrån. Dessutom har utvecklingen påverkat matkedjornas inköp av varor, där efterfrågan på mer globala produkter har skapat ett bredare och mer varierat utbud.

Johanna Eurén är kommunikationsansvarig på Willys huvudkontor, som centralt bestämmer vilka varor som ska köpa in till landets olika butiker. Hon bekräftar att försäljningsstatistiken har förändrats en aning de senaste åren.

– Butiken har börjat anpassa inköp efter flera stora högtider, som ramadan. Det globala sortimentet är något vi arbetar med och vill utveckla. Vi vill erbjuda mat utifrån hur Sverige ser ut i dag, säger hon.

Johanna Eurén tror att trenden även gör svenskfödda mer intresserade av global mat. – Att Sverige blir mer mångkulturellt gör variationen och bredden av varor större för alla.

Det här är något som har märkts av på Willys Gränby i Uppsala.

– Jag tror vårt koncept tilltalar nysvenskar i och med att vi har ett brett och prisvänligt sortiment, säger butikschefen Mats Johansson.

Han har framför allt noterat att vinblad och olika sorters baljväxter, exempelvis bönor och linser, säljer bättre nu i jämförelse med tidigare.

– Allt pekar på att den här trenden kommer växa, så vi är vakna för det som händer och anpassar oss utifrån det, säger Mats Johansson.

På Ica Kvantum i Gottsunda kan butiksansvarig Magnus Blomgren vittna om en liknande trend. Han ser positivt på utvecklingen och hur den påverkar branschen.

– Det är jättekul för oss som jobbar med livsmedel. De varierade produkterna tror jag berikar vår matkultur och kan säkert inspirera många, säger han.

Framför allt har Magnus Blomgren noterat att vissa produkter som tidigare var säsongsbetonade i dag säljer bra året runt.

– Det gäller främst dadlar, aprikoser och torkad frukt.

Han tycker sig också märka att utrikesfödda i större utsträckning handlar färska frukter och köttprodukter, snarare än att köpa halvfabrikat. – Dessa trender har gjort att vi till viss del köper in varor på ett annat sätt än tidigare, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!