Tillsammans med Överskottsbolaget, ÖB, har Sponsra.se dragit igång en satsning som går ut på att stödja föreningsverksamhet i hela landet genom e-handel av varor med långt hållbarhetsdatum, till exempel tvättmedel, diskmedel, batterier och glödlampor. Klubbarna ansluter sig till sponsra.se och kan sedan via till exempel sociala medier be om hjälp med finansiering. Den som vill sponsra klickar på länken som är kopplad till inlägget och sponsrar laget genom att näthandla från ÖB via sponsra.se. En del av pengarna går till det lag man valt att stötta.
– Man ska kunna bidra genom att köpa sådant som är till nytta i vardagen. Man slipper köpa saker som kanske inte egentligen behövs, säger Johan Hansson, en av företagets huvudägare.
Som korvar och strumpor?
– Precis.
Är inte poängen med det att laget får lära sig att jobba mot ett mål?
– "Alla gör en insats"-grejen funkar inte i verkligheten. Det slutar ofta med att föräldrarna köper de korvar som ungdomarna inte kunnat sälja, säger Johan Hansson.
Han menar att dörrknackning är ett jättebra sätt att nå ut och att deras nya modell är en förenklad version där försäljaren slipper hantering av pengar och leverans och istället bara behöver tipsa om en länk.
– Människor handlar allt mer på nätet, vi vill skapa ett nytt och modert sätt för föreningar att samla in pengar, säger Marcus Nordgren, också han huvudägare.
Han säger att tanken från början var att köpa in produkter från Överskottsbolaget och sälja själva. Under de två år som gått sedan idén föddes har företaget istället växt ihop med ÖB:s affärssystem och lager.
Vilka orosmoln ser du?
– Egentligen inga alls. Kanske att idén är för modern? Vi måste ju försöka ändra ett invant beteende för hur sponsring ska gå till. Men responsen från föreningsvärlden är enorm, säger Marcus Nordgren.