– Det är fantastiskt. Det är underbart att se när det skyltas upp för jul!
Leksaksbutiken Krabat har precis öppnat för dagen när Cecilia Rosenmåne ställer sig som första kund i kassan. Hon har blivit mormor för första gången och ska välkomna sin nya familjemedlem med presenter. Trots att hon egentligen inte är här för att julhandla får hon presenterna inslagna i papper. Hon är först in i butiken och det märks att julhandeln inte riktigt har tagit fart än, men Cecilia Rosenmåne tror att butikerna har mycket att vinna på en fin julskyltning under veckorna som kommer.
– Jag tror att man lyckas få in fler kunder till butikerna. Om man går förbi och ser fin julskyltning kan man på något sätt inte låta bli att gå in, säger hon.
I fönstret ut mot Kungsängsgatan har julen sakta börjat smyga sig in. På en liten varg sitter tre möss klädda i tomteluvor, och runt omkring står granar som höjer känslan av jul ytterligare. Den ordinarie julskyltningen kommer upp lagom till den traditionsenliga skyltsöndagen på första advent.
– Vi brukar använda varor från butiken för att bygga upp en scen. Vargen är till exempel från när vi gjorde "Rödluvan och vargen" i fjol. Vi försöker vara klassiska och vill ha fönster med mycket nostalgi, precis som vårt sortiment, säger butikschefen Laila Mathisen.
Bara ett stenkast därifrån ligger konditoriet Güntherska. Även här står sig traditionen stark och precis som tidigare år planerar man att bygga Uppsala Domkyrka helt i pepparkaksdeg. Just nu smyckas konditoriet av grangirlanger och belysning, och planeringen inför skyltsöndagen har varit igång sedan början av november. Den närmaste tiden ska personalen sätta ihop över 150 olika delar, totalt mer än 10 kilo pepparkaksdeg. På Güntherska ser man skyltningen både som en tradition och ett sätt att marknadsföra sin verksamhet.
– Det ska visa vårt hantverk och representera vad vi gör från grunden och vad vi står för, säger Anne Landing som är en av ägarna till konditoriet.
Enligt HUI research, som ägs av branschorganisationen Svensk Handel, slog förra årets julhandel alla tiders rekord. Försäljningssiffran för detaljhandeln landade på drygt 75,8 miljarder kronor, vilket motsvarar en tillväxt på 0,9 procent från föregående år. Och i en tid där näthandeln stjäl andelar från de fysiska butikerna tror handlarna i Uppsala att skyltningen kan vara en extra krydda som gör att försäljningen går bra. I smyckesbutiken Cameo på Drottninggatan ser man skyltningen som ett viktigt inslag i den ökade konkurrensen med webben.
– Det känns viktigt för Uppsala att det ser mysigt ut på stan och att det fortfarande satsas på fysiska butiker. Jag tror att det skapar en känsla där man får ut mer än vad en bild kan förmedla när man klickar runt på nätet, säger Camilla Lundström som driver butiken.
Konditoribranschen utsätts inte för samma konkurrens med näthandeln, men även Güntherska menar att julskyltningen är viktig för framtiden.
– Jag hoppas att julskyltningen ska leva kvar. Om det blir mindre folk nere i centrum kommer det även att påverka oss. På det sättet jobbar vi lite i symbios med andra, säger Anne Landing.
Snart går även UNT:s traditionsenliga julskyltningstävling av stapeln. Där kan alla läsare lägga en röst på den julskyltning de tycker bäst om. Håll utkik på unt.se!