På måndagsförmiddagen kom nyheten att Uppsalaföretaget Etraveli, som är en onlineresebyrå med varumärken som flygresor.se och Supersavertravel, blir uppköpta av riskkapitalbolaget CVC Capital Partners. Köpesumman är 508 miljoner euro, knappt fem miljarder kronor.
– Vi har expanderat kraftigt de senaste tre åren och internationaliserat verksamheten. Det kommer vi att fortsätta med. Nu får vi en ny ägare med höga ambitioner som gör att vi kan accelerera expansionen både organiskt och genom förvärv, säger Mathias Hedlund, vd för Etraveli, till Uppgång.
Bolaget drivs från Uppsala, sedan finns kontor i Stockholm och Göteborg samt outsourcad verksamhet i Indien och Polen som arbetar med kundservice. Inte mindre än 46 länder täcks just nu.
– Det finns en del marknader där vi bara funnits i en eller ett par år. Där finns det mycket kvar vad gäller anpassning och förbättring av våra tjänster. Det kommer nu att handla mycket om att vidareutveckla oss för att möta behoven i de olika marknaderna, säger Mathias Hedlund.
Att man blir uppköpta av en "finansiell ägare" ser han som positivt. Om det varit ett annat bolag inom resesfären hade det kunnat påverka verksamheten i mycket högre grad.
– Med en så här stark ägare kommer vi att fortsätta driva vårt eget öde.
De senaste åren har Etraveli vuxit med runt 40 procent per år. En stor del av anledningen är enligt Mathias Hedlund att bolaget är "snabbfotat" och arbetar väldigt analytiskt. Konkurrenterna på den europeiska marknaden, spanska Odigeo (som har varumärken som Edreams och Travellink) och Lastminute.com Group, är snäppet större. Men de har inte alls samma tillväxttakt som Etraveli. Siktet är inställt på att bli nummer ett i Europa.
Mathias Hedlund ser stora behov av nyrekryteringar framöver. Företaget har 260 anställda totalt varav knappt 200 finns i Uppsala (och 300 i den outsourcade kundtjänstverksamheten i Indien och Polen).
– Vi kommer att behöva anställa uppemot 50 personer i Uppsala resterande del av året. Framför allt är det e-commerce som är nyckelkompetensen.
Nyligen fick man också tillgång till en våning till på Uppsalakontoret.
– Det är roligt att vi har vuxit så pass mycket att vi både kunnat sätta upp kundcenter i andra länder samtidigt som vi stärkt oss i Uppsala, säger Mathias Hedlund.