Enligt polisen brukar omkring 140 000–150 000 besöka centrala Uppsala under valborg för att ta del av traditionella firanden som forsränningen, mösspåtagningen och OD:s konsert utanför Carolina.
Det borde innebära en bra dag för handlarna i centrum.
Men inte.
– Vår erfarenhet är att valborgsfirarna i Uppsala inte kombinerar det med att gå loss och shoppa kläder och annat i centrum. De inköpen brukar vara avklarade inför. Det är mer restaurangbesök och drycker som säljs, säger Mats Hedenström som är näringspolitisk chef på organisationen Svensk Handel.
– Valborg är mer som en helgdagsafton som mestadels för något gott med sig, men det finns även en avigsida med att det kan vara lite stökigt, fortsätter Hedenström som själv har firat valborg i Uppsala vid ett flertal tillfällen genom åren.
Just stökigheter som överförfriskade människor är något som handlare kan behöva utsättas för under valborg.
– Det är klart att om en handlare inte kan upprätthålla ordningen så blir det problem för våra medlemmar. Men det är inte så att vi har fått några sådana larmsignaler. Det vore att ta i. I grunden är valborg en tradition värd att vårda. Det är fantastiskt att Uppsala drar blickarna till sig för att fira in våren. Å andra sidan avstår vi gärna från horder av fulla människor, säger Mats Hedenström.
De stora handelsdagarna, enligt Svensk Handel, är i stället jul, påsk och midsommar. Där skiljer sig inte Uppsala från andra delar av Sverige.
– När vi pratar om de stora handelshögtiderna är inte valborg med på topplistan. Valborg är inte ens i närheten av Halloween eller fars- och mors dag för våra medlemmar som shoppingtillfälle, säger Mats Hedenström.
Tidigare var 1 maj en dag när de flesta butiker höll stängt. Så är det inte längre.
– 1 maj har mist betydelsen av att man stänger av allting. Det är ganska logiskt om man ser till den konkurrens som sällanköpshandeln har från nätet som är öppet dygnet runt. Då har inte butikerna längre råd med att ha stängt när kunderna vill handla, säger Mats Hedenström
Svensk Handel är en arbetsgivarorganisation som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln i Sverige.