Det märks att solelbranschen är på framgång. Kön till Uppsala konsert och kongress var på tisdagsmorgonen lång och antalet utställare på mässan ökar för varje år.
– Ja, det finns ett stort behov av att diskutera dessa frågor just nu. Mässan är ett sätt att få in nya perspektiv och att utbyta kunskap på en nationell mötesplats, säger Hans Nyhlén, verksamhetschef på Stuns Energi i Uppsala som arrangerar mässan ihop med Energikontoret i Mälardalen i samarbete med Uppsala kommun och Svensk Solenergi.
Inbjudna till mässan var svenska och internationella företag i branschen, kunder och beslutsfattare.
Här kunde de närmare 900 besökarna mingla, prata med utställare, lyssna på föredragshållare och en paneldebatt med representanter från riksdagspartierna.
I en av salarna gick det att testköra elcyklar och elmopeder, som här liksom i Asien spås bli ett allt vanligare inslag i stadstrafiken.
– De små elmopederna kan användas av exempelvis hemtjänstpersonal, om man är över 26 år krävs inget mopedkörkort, säger Anders Sageborn på företaget Cityzapnow.
En av besökarna som provkörde en inbyggd citymoped på testbanan var energirådgivare Mona Tjernström från Sundsvalls kommun. Hon tyckte den var lättkörd.
– Elcyklar och elmopeder som är vind- och väderskyddade tror jag är bra alternativ till bilar för flera av våra verksamheter, säger hon efter att ha klivit ur fordonet.
Förutom solpaneler och energilagring är byggnadsintegrerade solceller något som är på frammarsch. Det vill säga solcellslösningar som ingår i en byggnads väggar eller fönster.
Flexibla energisystem som styrs av datorer är en annan trend. För att åskådliggöra det så invigdes under dagen projektet VäxEl:s vintertestester för 400 hushåll i Uppland.
– Vårt system kan nu kombinera solceller, batterilager, elbilsladdning och
värmepumpsstyrning. Det innebär att vi minskar belastningen på elnätet och möjliggör
användning av mer förnybar energi, säger Joachim Lindborg, projektledare på Sustainable Innovation.