När forskaren i kundrelationer, Inger Roos, nyligen kom ut med boken “Lojala kunder” slår hon fast att det i dag är väldigt stort fokus på priset, när företagen i stället bör satsa på sina kundrelationer. Inger Roos menar att en av företagets viktigaste konkurrensfördelar är att förstå och utveckla sina kundrelationer på bästa sätt.
Relationer är också något som Åsa Österdahl, som driver Stickspåret sedan 18 år, snabbt kommer in på när hon beskriver sina lojala kunder.
– Vi här älskar att jobba, vi älskar våra kunder och jag tror att det märks utåt. Grunden till allt är att man har roligt på jobbet själv, säger hon.
Redan efter fyra–fem år med butik började Åsa Österdahl med kundkvällar – en gång om våren och en gång på hösten. Då bjuds det på vin, ost, kex – och klädvisning. Närmare 100 kunder brukar komma vid varje tillfälle, och som mest har de varit 170 gäster.
– Det märks att kunderna tycker att det är väldigt roligt att träffas, kvällarna är efterfrågade och folk handlar som bara den. Vi visar kläder med glädje och kunderna klappar i takt, ja, det är en glädjefest, berättar Åsa.
Hon håller annars kontakt med kunderna via mejlutskick, ibland för att önska god jul och skicka med en rabatt.
– Men vi skickar inte ut så ofta. Det får inte bli tjatigt. Däremot försöker vi vara aktiva på Facebook och Instagram, så att de som vill kan följa oss där.
När en jury för några år sedan utsåg Stickspåret till en av kandidaterna till Årets modebutik i Uppsala var det upp till kunderna att avgöra vem som skulle vinna. De fick rösta via webben och Stickspåret tog hem vinsten.
– Då insåg jag hur lojala kunder vi har. Att så många faktiskt hade röstat. Det kom in en 80-årig dam och sa att hon också hade “varit inne och klickat”.
Många av stamkunderna bor inte i Uppsala. De kanske är i Uppsala några gånger per år, på konferens eller semester, och har som mål att gästa butiken. En av dem mest långväga återkommande kunderna bor i USA.
– En viktig anledning till att folk kommer tillbaka så flitigt är att vi har ett unikt sortiment och flera av våra märken är vi ensamma om i Uppsala, säger Åsa Österdahl.
De har ingen e-handel, Åsa hade det för många år sedan, men tror att hon var för tidig då. Nu har hon ingen lust att satsa på nytt. Det var inte tillräckligt roligt.
– Det gav mig inte så mycket. Jag gillar att träffa mina kunder. Prata med dem. Tipsa om vad som passar, men inte bara när det gäller kläder. Jag kan tipsa om andra butiker eller Katalin som ligger här bredvid. Och jag tror att det är viktigt, att det inte bara är sälj som gäller hela tiden.
Enligt Inger Roos är det också av stor vikt att vara påläst om vad kunderna vill ha – då kan du kamma hem viktiga lojalitetspoäng.
Åsa Österdahl med kollegan Nina Gunlandh Flyckt vittnar om att deras kunder är mycket medvetna och vill veta varifrån och hur kläderna är tillverkade.
– Det är också väldigt viktigt för oss. Vi har stort miljötänk, har kläder som är tillverkade på ett schyst och bra sätt och strävar efter så bra naturmaterial som möjligt. För oss är det viktigt att vi kan berätta om klädernas ursprung, säger Åsa Österdahl.
Att vara social och serviceminded kan ju vara jobbigt också. Kan det bli för mycket av det trevliga?
– Nej, det tycker jag absolut inte. Ibland kan man dippa, mest för att det kan vara jobbigt att driva företag, med allt administrativt och regler. Men jag tröttnar aldrig på att träffa kunder. Det är det som ger energi.