Det kan vara en ganska ytlig bransch, visst är det så konstaterar Anna Sundström när vi ses i Södra tornets lokaler i just det södra av tornen på Uppsala slott. Det är högt i tak. I konferensrummet där vi slår oss ner står en gammal riddarrustning, intill kan besökaren vila ögonen på inramade exemplar av byråns designpriser och kampanjer. Gammalt möter nytt.
- Den där lite hippa sidan av reklambranschen har aldrig tilltalat mig. Här har vi ett vanligt hederligt mötesrum och tvingar inte ner kunderna i saccosäckar. Det får gärna vara kreativt, men inte crazy, säger Anna Sundström och ler.
Hon har själv erfarenhet från Stockholms reklambyråvärld. Efter många år som pendlare startade hon en egen konsultverksamhet i Uppsala med inriktning på målgruppsanalyser och strategi.Sedan två år är hon vd för Södra tornet.
Det kreativa perspektivet har alltid lockat mig. Det är kul att det inte finns något facit, att kunden kan komma in med vilket problem som helst från olika håll av näringslivet. Om allt bara var linjärt skulle det inte vara lika roligt.
I höstas kunde Södra tornets 14 medarbetare glädjas åt flera fina priser. Det blev dubbelt guld när Svenska Publishing-priset delades ut och silver i Svenska Designpriset.
- Den här typen av utmärkelser betyder mycket internt. Man får ett kvitto på att det man gör är bra. Vi har också börjat arbeta mer medvetet för att visa upp oss, säger Anna Sundström, som skämtsamt tillägger att hon brukar få lite skäll av medarbetarna för att hon inte tar plats offentligt.
- Men för mig har det alltid varit viktigare att skapa ett lag, ett topplag. Jag tror inte på att lansera ensamma stjärnor som ska synas hela tiden. Vi är en byrå med gemensam kompetens att visa upp.
Anna Sundström ger intryck av att tänka innan hon talar, av att värdesätta kompetens framför kaxighet och hon återkommer till att gedigen kunskap är det viktigaste för att nå framgång. Att jaga” likes” i sociala medier är inte hennes grej. Som chef söker hon medarbetare som går igång på uppdraget inte uppmärksamheten.
- En specialkurs i sociala medier är inte värd så mycket om du saknar grundverktygslådan för att förstå kommunikation, säger Anna Sundström, som samtidigt framhåller att den digitala utvecklingen givetvis är något branschen måste hantera.
PR-konsulter som tidigare har klarat sig undan med att kunna formulera pressmeddelanden måste idag ha stenkoll på sociala medier och värdet av olika tillgängliga kanaler. En del byråer har inte överlevt den omställningen. Istället har andra aktörer dykt upp.
- Idag finns en uppsjö av separata byråer för webb, sociala medier, film med mera, vilket tyvärr kan göra det lite svårt för kunden. Därför har vi valt att främst vara en kommunikationsbyrå som sedan hjälper till att guida rätt när det gäller kanal, säger Anna Sundström.
Hon vill att en uppriktig önskan att hjälpa kunden ska ha högsta prioritet på byrån. Men det ska samtidigt finnas en medvetenhet kring att branschen ibland ägnar sig åt att sprida stereotyper eller falsk marknadsföring. Södra tornet vill stå för ansvarsfull kommunikation.
Som ledare strävar Anna Sundström efter att bygga ett företag där delaktighet och personlig utveckling får ta stor plats.
- Jag vill att livet ska få ta plats, inte bara jobbet. Jag vill tänka långsiktigt med medarbetarna, inte söka kortsiktig vinning.
Som kvinna och vd vill hon gärna vara en förebild även om hon sällan tänker i termerna manligt/kvinnligt i det dagliga arbetet. Hon är aktiv som mentor och arbetar en del ideellt. Tidigare i karriären fick hon utmärkelsen Framtidens ledare.
- Jag fick tidigt höra att jag hade ledaregenskaper och har i efterhand tänkt att de starka självklara kvinnor jag själv stötte på betydde mycket för mig.
En lärdom hon dragit som chef är att ta hjälp av andra:
- Du måste inte stå och ge sken av att du kan allt. Ge dig själv utmaningen att ständigt ställa frågor och lära dig mer av alla smarta människor du har tillgång till runt omkring dig.