Julgran när Cajsa´s kök firar 20 år

När Cajsa´s kök firar 20-årsjubileum på onsdagskvällen, bjuds det på mycket mer än mat.

Helene Vigebjörk från Spa Club tillsammans med maken Tomas Vigebjörk som arbetar på Basalt.

Helene Vigebjörk från Spa Club tillsammans med maken Tomas Vigebjörk som arbetar på Basalt.

Foto: Nina Leijonhufvud

Ekonomi, näringsliv & finans2015-10-07 22:36

Hösten 1995 startade Cajsa Johansson sitt företag Cajsa's kök i Uppsala. När hon firar det passar hon på att släppa sin nya julmeny som de 500 inbjudna gästerna får provsmaka medan de minglar omkring i universitetshuset. Det förklarar den klädda julgranen modell större i foajén.

– Jag har personligen hämtat granen på Sätuna gård och kört hit den i lastbilen, berättar Cajsa Johansson, för kvällen klädd i långkjol och spetsiga högklackade moccastövlar till den vita kockrocken som vi vant oss vid att se henne i.

Sedan tillägger hon snabbt att hon städat bilen efteråt. Inga barr i maten alltså. När jag frågar hur hon ser tillbaka på de 20 åren skrattar hon och säger att hon hellre vill titta framåt än bakåt.

Från gästerna kommer idel lovord, förstås. En som står i trängseln med sin plocktallrik är Helene Vigebjörk från Spa Club som är inspirerad av Cajsa Johansson.

– Hon har satt Uppsala på kartan med sin mat och personlighet, säger hon.

Martin Tjäder, säljare på Menigo som levererar råvaror till Cajsa´s kök, säger att hon är en bra affärspartner som kan sin sak.

Inne i aulan spelar Håkan Jansson Trio med jazzsångerskan Sani Gamedze. Flera entreprenörer och mästerkockar pratar om företagande och mattrender. Katarina Cars, entreprenör och HR-expert, kokar ner medarbetarutveckling till de mest grundläggande behoven att bli sedd, tillhöra ett sammanhang och få bekräftelse. En företagsledares främsta egenskap tycker hon är att vara genuint nyfiken på vad medarbetaren har att komma med på jobbet.

Tomas Sonesson, entreprenör och affärsutvecklare, hävdar att en stark företagstrend nu är samhällsnytta, att bidra till en bättre värld. Han talar till och med om det som en förutsättning för att överleva. Sara Karlsson Klingberg, vd på Cajsa´s kök, lyfter fram vikten av att lära sig att bemöta människor.

– Vardagsartighet är inte så vanligt längre.

Arne Wiig, bland annat symbolforskare, författare och kock, berättar underhållande om gammal skrock kring maten.

– Om en kvinna åt torsktunga när hon var gravid blev barnet en sladdertacka. Mästerkocken Markus Aujalay ser trenden att människor blir alltmer medvetna och att grönsakerna hamnat i fokus. Cajsa Johanssons trendspaning är att maten blivit ett "statement", som markerar vem du är och vad du står för. Hon nämner också insekter som framtidens mat, men lugnar gästerna med att hon inte börjat använda det ännu i sin matlagning.

Innan efterrätten är det utdragen auktion med Knut Knutson i sitt esse som auktionsförrättare, där intäkterna går till Uppsala Stadsmission. Konferencier Jakob Sjödin är sugen på proffsmixern som ska gå under klubban.

– Vår mixer gick sönder imorse när min dotter skulle göra smoothie, berättar han.

Men han hade inte en chans. Mixern går för 12 000 kronor. En trerättersmiddag för åtta personer går för 16 000 kronor, men då får köparen hem självaste Cajsa Johansson till sitt kök.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!