Jenny Åström gick hotell- och restaurangprogrammet på gymnasiet. Hon jobbade i kök i några år men kände snart att hon ville göra någonting annat.
– Plötsligt satt jag och letade efter förarutbildningar, det kändes som att det skulle kunna passa mig att jobba med att köra stora bilar, säger hon och skrattar.
I dag har hon kört för transportföretaget John Karlssons Åkeri, Jokab, i sju år.
Vi sitter i lunchrummet. Jenny Åström säger att hon sällan äter här utan oftast i förarhytten.
En skulptur i trä som föreställer en lastbil står på en hylla. Det är en present till företaget som fyllde 70 för ett par år sedan.
Vad är svårast med att köra så stora fordon?
– Jag kommer i håg första gången jag skulle köra själv. Det är svårt att köra precisionskörning, ta sig fram där det är trångt. Jag vet att jag tänkte då "Hur fan ska det här gå till".
Det har hänt att hon har backat ner ett och annat stuprör. Det händer även den bästa, säger hon och slänger en blick ut genom fönstret mot den molnmörka himlen. Regnet slår mot plåttaket och rutorna. Jenny Åström fortsätter:
– Och det är fortfarande svårt att få på och av containrarna, alltså lasten. Det är mycket att tänka på, många moment som ska bli rätt.
Hon öppnar och går före ut till parkeringen där lastbilen och släpet står. Hon drar åt jackan om sig och pekar upp mot vindrutan. På instrumentbrädan står en blomkruka.
– Jag vill ha snyggt på jobbet. Jag kör utan skor också för jag vill inte att det ska bli så skitigt i hytten. Och så blir jag inte så varm om fötterna heller.
Det finns en tjusning med att vara själv bakom ratten. Man får tid att fundera, menar Jenny Åström. Men åtta timmar om dagen är för mycket tid för tankar. Radion och Lasse Stefanz är ofta på i hytten. Jenny Åström började köra med släp för bara drygt ett år sedan. Hela ekipaget är 24 meter långt och utan last väger den omkring 30 ton.
– Många vet nog inte att en lastbil med släp kan väga upp till 60 ton, tror Jenny Åström, lastbilsförare. "Då skulle de vara mindre vårdslösa, mer måna om sina liv” Fattar de inte hur lång tid det tar att få stopp på en sådan här? säger hon och nickar mot bilen.
Bromssträckan för en 60 ton tung lastbil är lång. Snäva omkörningar och oförsiktiga utkörningar oroar.
– Jag höll på att krocka härom dagen. Det var en bil som körde ut precis framför mig. Han var inte rädd om livet.
Jenny Åström säger att hon undviker att tänka på riskerna med yrket.
– Jag vågar ju inte köra om jag tänker på det.
Hur har åren bakom lastbilsratten förändrat dig?
– Ha! Jag har blivit äldre, klokare och bättre på att köra.