Mätningen baserar sig på att företagare fått svara på frågor om hur nöjda de är med sin kommuns bemötande, information, tillgänglighet, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. De myndighetsområden som omfattas av är brandskydd, serveringstillstånd, livsmedelskontroll, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd och bygglov.
Uppsala och Tierp ligger något under snittet med ett så kallat nöjd-kundindex (NKI) på 68 i mätningen. Det innebär ändå att Uppsala kommuns företagsservice har blivit bättre inom flera områden.
– Vi ser en kedjereaktion på den tillväxttakt som är i Uppsala kommun. Det är en positiv utveckling men det har medfört ett högt tryck på Uppsala kommuns verksamheter, säger Charlotte Skott, näringslivsdirektör på Uppsala kommun.
Kommunen har anställt mer personal för snabbare hantering och service framöver.
– Vi kommer också ha större fokus på samverkan inom kommunkoncernen för en mer sömlös process och utveckling de digitala tjänsterna för effektiv handläggning.
I Uppsala får kommunen högst betyg inom kategorierna livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Lägst är betyget för bygglovshantering. Inom alla tre kategorier har företagen dock blivit mer nöjda med kommunens service, jämfört med 2016.
De kommuner som fick lägst siffra i Uppsala län var Knivsta och Enköping som ligger på 61. Håbo får siffran 67.
Bäst index av de mätta kommunerna i vårt närområde har Heby med 74, Östhammar med 72 och Sigtuna med 71.
Genomsnittet för årets nöjd-kundindex (NKI) är 71 för de 171 kommuner som deltagit i mätningen. Två tredjedelar av de undersökta kommunerna har ett index på 70 eller mer.