I undersökning gjord av Demoskop, som visar att många företagare i landet tvekar att komma med klagomål till kommunen, går Heby kommun mot strömmen.
Undersökningen visar att bara 21 procent av företagarna i Heby kommun har tvekat att lämna klagomål till kommunen, att jämföra med exempelvis Östhammar som har 45 procent tvekande företagare, eller riksgenomsnittet på 30 procent.
Att många företagare tvekar att klaga på kommunerna beror främst på rädsla att det ska påverka deras företag negativt. Anna-Lena Holmström, regionchef på Svenskt Näringsliv i Uppsala län, ger ien nyskriven krönika på Uppgång.se ros till både Heby kommun och till dess företagare för tätpositionen i länets ”gnäll-liga”.
I krönikan, som har rubriken ”Älska gnällspikar!”, uppmanar hon kommunrepresentanter att vända på tankegångarna. Att det inte är negativt - utan i stället positivt – att företagare känner sig bekväma med att framföra klagomål och kritik. ”Bästa kommunrepresentanter… älska gnällspikar i form av företagare!” sammanfattar hon i avslutningen av krönikan.