Sammanlagt ska tre miljoner kronor delas ut till cirka 60 privatpersoner som vill testa potentialen i en affärsidé. Enligt kriterierna ska idéerna vara nyskapande och den som kommer med idén ska denna gång inte ha koppling till högskola eller universitet.
Satsningen kallas Uppsala Product Market Fit och finansieras av Vinnova. De lokala aktörerna bakom projektet är de företagsfrämjande aktörerna UIC, Almi, Base10, Hera Hub, Capsule, Innovation Akademiska och STUNS Energi.
"Finansieringen på upp till 50 000 kronor kan bland annat användas till att genomföra kund- eller marknadsundersökningar, tekniktester, patentstrategier eller liknande." står i ett pressmeddelande från Uppsala Innovation Centre (UIC) som leder projektet.
– Vi har länge sett behovet av finansiering för affärsidéer från privatpersoner. Vi inom innovationsstödssystemet i Uppsala är glada att kunna arbeta tillsammans på detta sätt för att ge fler chansen att förverkliga sin affärsidé, säger Anna Bondeson på UIC.