Handeln satsar på välgörenhet

Under höstens första lönehelg passade handeln på att lansera ett par insamlingskampanjer till förmån för utsatta människor.

Anna-Maria Berglund, butikschef samlar in gamla återlämnade glasögon

Anna-Maria Berglund, butikschef samlar in gamla återlämnade glasögon

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Ekonomi, näringsliv & finans2016-09-27 11:00

I Forumgallerian och Gränby centrum uppmanades kunderna att rensa garderoben i utbyte mot en rabattcheck som ger 20 procents rabatt på valfri vara i medverkande butiker.

Anna Olofsdotter Lemne lämnade in en skinnjacka, två oanvända klänningar och en tröja vid Gränby centrums återvinningsstation.

– Jag tycker det är bra att kläderna kommer till användning, och så får jag en rabattcheck att handla nytt för, säger hon.

Kampanjen heter Återwin-win och arrangeras av fastighetsbolaget Atrium Ljungberg och Uppsala Stadsmission och pågår fram till 2 oktober.

Optikerkedjorna Specsavers och Synoptik har också startat varsin satsning på välgörenhet. Visserligen tar butikerna emot avlagda glas­ögon året runt, men för att få en extra skjuts på givmildheten, är höstens insamlingar öronmärkta.

Inne i Specsavers butik i Gränby centrum berättar butikschefen Anna-Maria Berglund att man hittills fått in 400 glasögon.

– I fjol fick vi glasögon som rymdes i åtta flyttkartonger, vi hoppas på mer i år, säger hon.

De avlagda glasögonen skickas till behövande i Tanzania. Nytt för i år är att för varje återvunnet par glas­ögon skänks en summa pengar till en lokal välgören­hetsorganisation. För Anna-Maria Berglund blev valet enkelt. Hennes syskonbarn har diabetes och synfel, därför har hon valt att skänka pengarna till Barndiabetesfonden i Uppsala.

Synoptik skänker sina glasögon till behövande i Peru och målet är att samla in 100 000 glasögon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!