Fortsatt tufft för skobranschen i Uppsala

Skobranschen har det tufft i Uppsala. Enligt färska siffror från Svensk Handel fortsätter försäljningen att backa under 2019. ”Den har stagnerat en aning”, säger Skoaugust ägare Lars Gamvik.

Hittills i år har skobranschens försäljning minskat med 2,4 procent jämfört med i fjol.

Hittills i år har skobranschens försäljning minskat med 2,4 procent jämfört med i fjol.

Foto: Berit Roald/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2019-08-15 14:00

Det senaste året har tre renodlade skobutiker stängt i centrala Uppsala. Så här långt.

Inför sommaren aviserade Vagabond att de lämnar S:t Per-gallerian liksom Rizzo i Forumkvarteret. I början av året valde även Norrmans Skor att stänga sin butik på Vaksalagatan på grund av ett omfattande renoveringsarbete i lokalen.

Nu kommer färsk statistik från Svensk Handel som säger att skobranschen som helhet i landet tappade 1,1 procent i försäljningen i juli jämfört med samma månad förra året. Vid samma tid förra året hade skobranschen tappat 3,8 procent.

– Ackumulerat har skohandeln tappat 2,4 procent under året och många branschföreträdare är oroliga över utvecklingen där höga hyror utgör ett stort problem, säger Svensk Handel Stils ordförande Mikael Sandström i ett pressmeddelande.

Skoaugust, som driver två butiker i Uppsala (i city och i Gränbystaden) och en i Enköping, har märkt av tendensen.

– Vår försäljning följer marknadens siffror på riksnivå, säger Skoaugust ägare Lars Gamvik.

Hur ser du på konkurrensen i Uppsala?

– Vi har konkurrens både från nätet och från fysiska butiker, och i dag säljs det skor på andra ställen än traditionella skobutiker som klädaffärer. Det för tidigt att säga hur det kommer att slå på sikt.

När det gäller klädhandeln visar Svensk Handel stilindex en motsatt kurva. Där ökade försäljningen med 4,9 procent i juli. Hittills i år har det segmentet dock tappat 1,0 procent jämfört med fjolåret.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!