Orsakerna är främst bättre försäljningsutbud och fler försäljningskanaler, samt det goda ekonomiska läge landet befinner sig i.
– De senaste årens högkonjunktur verkar hålla i sig. Inför och under det amerikanska valet trodde experterna att omvärldshändelser kunde påverka svenska företag, men så blev det inte, säger Per Asplund, PR-ansvarig på Visma.
Tio procent av landets småföretagare tror att försäljningen kommer att minska. Det på grund av kommande lågsäsong, försämrad kapacitet inom företaget och ökad konkurrens.
– Många känner att internetförsäljningen blir påtagligare och vissa har inte ställt om till digitalt. För 5-10 år sedan konkurrerade företagen med varandra lokalt, nu konkurrerar de med hela världen, säger Per Asplund.
Bertil Hauffman driver företaget Richards Reservdelar som deltagit i undersökningen. Han tror att försäljningen kommer vara oförändrad eller möjligtvis gå ned.
– Det har varit bättre tider, jag jobbar i en bransch där företaget blir väldigt sårbart om vi skulle förlora en kund, säger han.
Undersökningen bygger på en enkät med 1038 små och medelstora företag i hela landet. Den visar på en knapp ökning i framtidstro jämfört med förra hösten. I Uppsala har 35 företagare deltagit i undersökningen.
Tidigare under hösten rapporterades det om att Uppsala rasat på Svenskt Näringslivs nationella ranking av företagsklimat. I år hamnade kommunen på plats 213 av 290.