Företagen tror på ökad försäljning

46 procent av småföretagarna i Uppsala län tror att försäljningen kommer att öka det kommande halvåret, visar Vismas affärsbarometer. Det är en ökning med en procentenhet från förra året.

Många företagare upplever att internethandeln blir påtagligare och medför ökad konkurrens.

Många företagare upplever att internethandeln blir påtagligare och medför ökad konkurrens.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2017-12-11 15:31

Orsakerna är främst bättre försäljningsutbud och fler försäljningskanaler, samt det goda ekonomiska läge landet befinner sig i.

– De senaste årens högkonjunktur verkar hålla i sig. Inför och under det amerikanska valet trodde experterna att omvärldshändelser kunde påverka svenska företag, men så blev det inte, säger Per Asplund, PR-ansvarig på Visma.

Tio procent av landets småföretagare tror att försäljningen kommer att minska. Det på grund av kommande lågsäsong, försämrad kapacitet inom företaget och ökad konkurrens.

– Många känner att internetförsäljningen blir påtagligare och vissa har inte ställt om till digitalt. För 5-10 år sedan konkurrerade företagen med varandra lokalt, nu konkurrerar de med hela världen, säger Per Asplund.

Bertil Hauffman driver företaget Richards Reservdelar som deltagit i undersökningen. Han tror att försäljningen kommer vara oförändrad eller möjligtvis gå ned.

– Det har varit bättre tider, jag jobbar i en bransch där företaget blir väldigt sårbart om vi skulle förlora en kund, säger han.

Undersökningen bygger på en enkät med 1038 små och medelstora företag i hela landet. Den visar på en knapp ökning i framtidstro jämfört med förra hösten. I Uppsala har 35 företagare deltagit i undersökningen.

Tidigare under hösten rapporterades det om att Uppsala rasat på Svenskt Näringslivs nationella ranking av företagsklimat. I år hamnade kommunen på plats 213 av 290.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!