Förbättrat betyg till Uppsala kommun

Skylt Uppsala kommun, uppsala län

Skylt Uppsala kommun, uppsala län

Foto: Björn Ullhagen

Ekonomi, näringsliv & finans2015-09-07 12:13

Det är i serviceundersökningen ”Nöjd kund index” som kommunen har förbättrat det betyg som ges av  stadens företagare. Resultatet har ökat från 2013 års index på 62 till 66, där det maximala värdet är 100.

- Det är glädjande att företagen upplever att kommunens service förbättrats.  Fortsatt arbete med företagsservice är prioriterat även framöver då målet för kommunen är minst 75, säger kommunstyrelsens ordförande Marlene Burwick (S) i ett pressmeddelande.

Det är 1 042 Uppsalaföretagare som har svarat på undersökningen. Samtliga har haft ett ärende hos något av verksamhetsområdena bygglov, markupplåtelse, serveringstillstånd, miljö- och hälsotillsyn samt brandtillsyn.  Sedan förra mätningen har antalet ärenden hos kommunens handläggare ökat . Sex faktorer mäts i undersökningen: kompetens, bemötande, tillgänglighet, information, rättssäkerhet och effektivitet.

Bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsotillsyn har samtliga fått högre resultat än förra mätningen. Bygglov har visat den största förbättringen och brandtillsyn är det som får högst betyg.

Anna-Lena Holmström, Svenskt näringliv i Uppsala tycker att det är mycket positivt att Uppsala får ett högre värde i NKIs undersökning:

- Därmed har man brutit den negativa trenden. NKI-mätningen stämmer också väl med resultatet i Svenskt Näringslivs företagsklimatsundersökning som presenterades i våras. Där får delfrågan ”tillämpningen av lagar och regler” ett något högre betyg än tidigare. Men Uppsala ligger fortfarande under riksgenomsnittet i NKIs mätning och vi kan och måste prestera bättre än så, säger hon i en kommentar .

Undersökningen genomfördes under 2014.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!