Sammanlagt är det 40 miljoner kr som Tillväxtverket delar ut till åtta regioner. Syftet med projektet är att pengarna ska gå till att driva en hållbar utveckling inom besöksnäringen i regionen som drar internationella turister.
Karin Södergren är destinationsutvecklare på Visit Uppland i regionförbundet Uppsala län. Hon berättar att det handlar om ett fyra år långt projekt som ska sluta i en uppsättning av färdiga besöksprodukter.
– Tillväxtverket ser en potential för en internationell marknad här i Uppsala med dels närheten till Arlanda, men också vår kombination av stadsbebyggelse och natur. Till 2019 ska det här leda till paketprodukter som fungerar som reseanledningar – det kan vara allt från vandring, fiske, herrgårdar eller mathantverk, säger Karin Södergren.
Hon menar att kombinationen som finns i regionen kan locka turister från hela världen och redan i dag finns ett stort intresse från Tyskland och Holland. Bland annat kommer en satsning ske på kulturhistoriska miljöer som ska visas upp med hjälp av modern digital 3D-teknik.
– Vi behöver skapa attraktiva erbjudanden för dem som vill uppleva vårt område, bo bra och äta en god middag på kvällen.
Regionförbundet Uppsala län är projektägare, men ett flertal av länets aktörer är med i genomförandet. Nätverket för Destinationsutveckling i Uppsala län består av Destination Uppsala AB, Visit Roslagen AB, Vallonbruk i Uppland, Nedre Dalälvens AB, Fjärdhundraland ekonomisk förening, länets kommuner, landstinget, länsstyrelsen, Uppsala universitet och Upplandsstiftelsen. Även Almi företagspartner har knutits till projektet för sin kompetens inom affärsutveckling.