Phosworks, som arbetar med att ta fram digitala lösningar inom film och webb, hade under 2015 ett rörelseresultat på 2,2 miljoner kronor och ökade sin omsättning med 34 procent till 40,1 miljoner kronor. Det är det bästa resultatet för företaget sedan starten 1994.
– Dels har vi haft ett starkt fokus på säljaktiviteten och fått nya kunder, dels har många av de kunder vi redan har ökat sitt engagemang hos oss, säger Ola Diös, vd och grundare för företaget.
Under förra året ändrade också företaget sin färdriktning, från att ha varit ett produktionsbolag som främst levererade material till andra byråer satsade man på att erbjuda kunderna helhetslösningar, från idé och strategi för vad kunden vill uppnå med sin närvaro på nätet till att driva trafik till sajten eller kampanjen.
– Vi ser oss mer som en digital kommunikationsbyrå i dag. Vi har jobbat med till exempel SLU och då handlar det om att vi arbetar hela vägen från själva idén om vad de vill göra, till att studenter söker in till en utbildning. Där tar vi ett helhetsansvar, vilket vi inte riktigt gjorde tidigare.
Byrån har kunnat nyrekrytera och har i dag 45 anställda.
– 2016 känns som att det rullar på bra också. För den branschen vi jobbar i ser det väldigt ljust ut, det finns fortfarande mycket som går att utveckla. Kunderna är också mycket mera mogna för det de köper nu, jämfört med för fem–tio år sedan, och de förstår hur viktigt det är. De vet att arbetet tar tid och kraft, både från dem själva och för den byrå som gör jobben, så de har en större budget för det också, säger Ola Diös.