Move by bike ska snart göra sin allra första Uppsalaflytt. Verksamhetsansvarig är logistikern Sofia Wikman. I en notis i UNT i mars i år stod det att företaget skulle etablera sig i Uppsala. Hon ringde på en gång och sa att hon ville vara med.
– Jag kan inte tänka mig ett roligare jobb. Jag vill engagera mig för miljön och jag går igång på att lösa logistiska problem och få det att funka, säger Sofia Wikman.
I höst drar det igång på allvar. Sofia Wikman erkänner att hon kastat sig in i en helt ny och tidigare okänd värld för henne.
Vilken är den största utmaningen med att starta cykelåkeri?
– Att få transportköpare att tänka nytt och bryta invanda tankesätt, säger Sofia Wikman.
Hon säger att fördelarna är många men att motståndet fortfarande delvis finns där. Cyklarna kan inte transportera lika långa sträckor men i städerna är nästan alltid snabbare än bilen eftersom den kan färdas på småvägar o ch dessutom köra ända fram, säger hon.
Move by bike startades i Malmö för tre år sedan och var då det första åkeriet i landet som använde sig av cyklar. Konceptet blev snabbt populärt och företaget växer och trafikerar i dag allt fler städer. Uppsala är det nyaste tillskottet.
Sofia Wikman tror att det här är framtiden. Citylogistiken måste uppdateras och koldioxidutsläppen måste kapas, säger hon.
– Jag tror att folk på riktigt håller på att fatta att vi måste ställa om till gröna alternativ.
Dmitri Fedorchenko, verksamhetsansvarig i Stockholm, är här och hjälper till med uppstarten. Företaget har funnits i Stockholm i drygt ett år. Dmitri Fedorchenko säger att steg ett är att få koll på staden och dess cykelinfrastruktur. Det är viktigt att känna till behoven på behoven innan en massa dyr utrustning beställs hem, säger han.
Vad är bäst med att ha cykeln som arbetsplats?
– Det är någonting härligt med att vara på väg. Det är klart att det varierar lite. Vissa dagar sätter jag mig på cykeln med ett stort leende och tänker ”Det här är mitt jobb, overkligt nog”. Solen skiner, folk blir glada när de ser cykeln, vinden i håret och allt det där. Snömodd eller ösregn är inte är lika härligt.
Han tar på sig ett par handskar och får sällskap av Maxim Vlasov som också ska hjälpa till att flytta. ”Vi ska reka lite”.
Sofia väntar vid cykeln. Hon delar med sig av sin framtidsvision.
– Jag skulle önska att det fanns samordningscentraler utanför stan. Där kan gods från bilar omlastas och tas in till stan med cykel och släp. Bilfri transport så mycket det går.