Deras film blev en viral succé

Med spänning, action och dramatisk musik har Uppsalabyråns reklamfilm fått rejäl spridning runt om i världen.

Foto: Phosworks

Ekonomi, näringsliv & finans2016-05-06 20:36

– Vi trodde inte att den skulle få så stort genomslag som den har fått.

Det säger Magnus Ewald, regissör och producent för reklamfilmen Swedish Major Races 2016 som Uppsalabyrån Phosworks tagit fram för spelbolaget ATG:s internationella marknad. Filmen, som endast finns på Youtube och ATG:s hemsida, publicerades i mitten av april och hade på fredagen fått över 67 000 visningar.

– Den har spridit sig snabbt. Det är många bloggar som har skrivit positivt om den och det verkar som att den har fått så stor spridning därifrån. Det är en underground-film som arbetat sig uppåt. Enligt uppgift ska det vara några stjärnkuskar runt om i världen som har tyckt att den varit lite häftig, säger Magnus Ewald och fortsätter:

– Jag tror även att det är många traventusiaster som uppskattat den eftersom det saknats den här typen av reklamfilm.

Tanken med Swedish Major Races 2016 var att vända sig till internationella kunder men de senaste veckorna har den även fått stor spridning i Sverige. Med dramatisk musik, snabba klipp med galopperande hästar och en mörk berättarröst har Phoswork skapat en reklamfilm som närmast kan liknas vid en trailer för en långfilm.

– Vi ville förmedla känslan av spänning som man kan få av de här loppen. Det är mycket action och det ska vara lite gåshud när man tittar på den.

Reklamfilmen spelades in i Sigtuna där travlaget Team Norman och medverkande i filmen är kusken Jennifer Norman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!