Det har varit ett stormigt år i auktionsbranschen, särskilt i Stockholm. Bukowskis redovisade för 2015 en mångmiljonförlust och i augusti fick auktionshuset en ny vd. Sedan dess har flera nyckelpersoner lämnat företaget. Stockholms auktionsverk och ägarbolaget Lauritz.com har även de visat vikande omsättningssiffror under året. Men Uppsala auktionskammare, som ser de Stockholmsbaserade företagen som sina främsta konkurrenter, har gått mot strömmen. Auktionskammaren ägs av Knut Knutsons förvaltningsbolag och enligt de senaste årsredovisningarna gick båda bolagen med vinst.
Förra veckan präglades av fyra intensiva auktionsdagar för Uppsala auktionskammare. Huvudnumret var försäljningen av ”The Neuman collection” som bland annat innefattade flera Picassoverk. ”Fillette au béret” klubbades för 26,2 miljoner kronor, nytt rekord.
– Det är svårt att uttala sig objektivt, men jag tycker att auktionen som helhet bör betraktas som en stor framgång. Även den internationella kvalitetsauktionen i juni var otroligt framgångsrik. Det har varit ett fantastiskt år, säger Magnus Bexhed, vd för Uppsala auktionskammare.
Det sammantagna resultatet av förra veckans auktioner blev 30 procent över utropspriserna och drygt 10 procent av objekten återsändes. Enligt Magnus Bexhed väldigt bra siffror, och inte ett tecken på för låga utropspriser, något som auktionskammaren fick kritik för för några år sedan.
– Utropspriset ska vara en försiktig marknadsvärdering. Blir resultatet 30 procent över utrop är det ganska korrekt, säger han.
Magnus Bexhed tog över vd-posten för fem år sedan och tycker att det har varit händelserika år. Utöver att ha fått sälja en mängd uppmärksammade objekt har auktionskammaren flyttat till nya lokaler i gamla Riksbankshuset, en byggnad som företaget förvärvade. Filialen i Stockholm har även den flyttat till nya, betydligt större, lokaler och hemsidan har gjorts om ett antal gånger för att auktionsverksamheten ska kunna bedrivas på det sätt som anses modernt i dag. Men något e-handelsföretag vill man inte bli.
– Vi säger att vi är det enda auktionshuset som har riktiga kvalitetsauktioner. Vi har visningar i fina miljöer, tryckta inbundna kataloger och slagauktioner där det alltid står någon längst fram i salen och ropar ”första, andra, tredje”. Vi värnar om det personliga bemötandet, även om vi självklart också erbjuder telefonbudgivning och den senaste tekniken online. Men vi vill inte vara någon auktionsfabrik, säger Magnus Bexhed.
Auktionsbranschen har de senaste åren gått mot att ägna sig allt mer åt e-handel. Men Uppsala auktionskammare har alltså valt att inte gå åt det hållet, något Magnus Bexhed tror varit framgångsrikt.
– När alla i en bransch går åt ett håll finns det alltid en kundgrupp som inte vill ha det, som vill ha motsatsen, säger han.
När Magnus Bexhed tillträdde sa han att en av utmaningarna var att locka yngre kunder till auktionskammaren. Utmaningen består, för kundkretsen utgörs fortfarande framför allt av de som passerat 50-årsåldern.
– Vi har fått ganska många nya unga kunder. Jag värnar om det väldigt mycket, men det är fortfarande en utmaning. Intresset för konst och antikviteter finns hos en stor del unga, men många tycker att konstinvesteringar är ett stort steg, säger Magnus Bexhed.
Investeringstakten för företaget har varit hög de senaste åren, Magnus Bexhed beskriver det som många långsiktiga investeringar.
– Vi värnar mycket om detta traditionstyngda företag. Vi jobbar hårt, det går väldigt bra och vi har väldigt kul på jobbet, det måste man ha. Men vad som blir nästa stora projekt vågar jag inte riktigt svara på, säger han.