Cityhandlare räds inte e-handeln

Uppsala växer men cityhandeln omsätter bara marginelt mer än tidigare. Trots detta förespråkades optimism.

Fastighetsägarna släpper ny rapport om hur Uppsalas stadskärna förändras. Branschorganisationens chef, Peter Sörman, presenterade resultatet tillsammans med Lisa Thörn, vd för Uppsala Cityverksamhet.

Fastighetsägarna släpper ny rapport om hur Uppsalas stadskärna förändras. Branschorganisationens chef, Peter Sörman, presenterade resultatet tillsammans med Lisa Thörn, vd för Uppsala Cityverksamhet.

Foto: Adam Sjöborg

Ekonomi, näringsliv & finans2018-09-19 17:05

Konkurrensen från e-handeln ökar vilket påverkar den lokala näringen. Det konstaterar Fastighetsägarna i ny rapport som presenterades för lokala företagare under onsdagen.

– Det är svårt att jämföra Uppsala med andra städer då stadens storlek skiljer sig från alla andras, konstaterar Peter Sörman, näringspolitisk chef på branschorganisationen Fastighetsägarna MittNord.

Han presenterade deras rapport "Cityklimatet i Uppsala" tillsammans med Uppsala Citysamverkan. Med på mötet närvarade lokala näringsidkare, fastighetsägare och arrangörer.

För att skapa sig en bild om hur det går för Uppsala så väljer de ändå att jämföra staden med andra mellanstora svenska städer. Under 2016 till 2017 ökade handelns omsättning i Uppsalas stadskärna med 0,3 procent. Riksgenomsnittet ligger på 2,4 procent och Uppsala placerar sig på en 42:a plats sett till Sveriges städer.

– Det är lätt att hoppas på att siffrorna ser bättre ut nästa år, men detta är en varningssignal, säger Michael Prising som äger och driver handelsbolaget Feskarn i Saluhallen.

Sysselsättningen i city ökar, men även den måttfullt. Från 2016 till 2017 ökade antalet anställda med nio personer. Bra går det för stadens hotell och vandrarhem, samt för café– och restaurangverksamheten som omsätter fem procent mer, medan dagligvaruhandeln krymper.

Lisa Thörn, vd för Uppsala Citysamverkan, menar att verkligheten är mer komplicerad än vad staplarna indikerar.

– Jag är inte orolig. Totalt sett mår vi rätt bra och vi bör främst se till oss själva. Varje byggkran vi ser, varje gata som byggs om, är något positivt. Det händer saker i Uppsala, säger Lisa Thörn.

Även Michael Prising påpekar att han trots allt är positiv till Uppsala och dess företagsklimat. Det finns potential här, menar han.

E-handeln fortsätter att öka kraftigt. Enligt Fastighetsägarnas rapport ligger tillväxten på drygt 15 procent årligen. I dag står e-handeln för 10 procent av den totala detaljhandeln.

– Vi ser en hårdnad konkurrens från e-handeln men även att de öppnar fysiska butiker i städerna. Det är något jag tror att vi kommer se mer av i framtiden, säger Peter Sörman.

Lisa Thörn kallar e-handeln för vår tids spöke inom branschen. Liksom Peter Sörman menar hon att man bör fokusera mindre på konkurrensen från e-handeln och istället försöka anpassa sig och hitta möjligheter.

– Att besöka en butik kan göras till en upplevelse. Vi vill även att butiksutbudet motsvarar vad som efterfrågas. Kring detta har vi redan kommit långt, säger hon.

Läs mer: Parkeringar känslig fråga för handeln

Läs mer: Cityhandeln står sig väl i konkurrensen

Dessa är aktörerna

Fastighetsägarna är en branschorganisation som arbetar för en hållbar och fungerande fastighetsmarknad. De strävar efter att förbättra villkoren för fastighetsföretagandet i landet.

Uppsala Citysamverkan är ett aktiebolag som till hälften ägs av Fastighetsägarna. Deras målsättning är att göra stadskärnan mer attraktiv genom att underlätta samarbetet mellan fastighetsägare, kommunen och handelsaktörer i Uppsala.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!