Handlare, restaurangägare och kunder fick ett glädjande besked under onsdagsmorgonen. Flertalet entréer är idag öppna igen efter branden.
– Nu har vi tre entréer öppna. Även ventilationen och fläktar slogs igång i morse, vilket gör det tillåtet för alla restauranger att laga mat igen, säger Anders B Lundh, vd på Uppsala fastighets AB.
Det som fortfarande är stängt är kulturdelen med bland andra biblioteket och badet. Eftersom biblioteket var nästan helt rökfyllt kommer det ta längre tid att vädra ur den lokalen.
– Att entréer vid kulturdelen fortfarande är stängda beror också på att polisen spärrat av hela det området för sin tekniska undersökning, säger Anders B Lundh.
Röklukten håller nu sakteliga på att vädras bort helt i övriga centrumlokaler.
– Ja, det luktar lite fortfarande, men det är betydligt bättre i dag än tidigare, säger en av dem som arbetar i centrum.
Parallellt med att väderförhållandena blivit bättre, så arbetar fastighetsbolagets entreprenör vidare med att forsla bort brandresterna.
– I går körde Relita hela åtta containrar till Hovgårdens deponi där resterna får brinna ut. I dag tror de att de kan jobba ännu snabbare. På så sätt minskar röken också efterhand, säger Anders B Lundh.
Vissa butiker och restauranger har drabbats hårdare än andra av röken. I skobutiken Deichmann är personalen förvånad över att handeln ändå inte gått ner nämnvärt.
– Jag trodde faktiskt att det skulle komma färre kunder i ett par dagar, men det har varit nästan som vanligt, säger Sanna Olsson, som arbetar på Deichmann.
De har inte heller fått några klagomål på att det luktar rök om varorna.
– Nej, det är inget som våra kunder påpekat. Skorna verkar inte ha dragit åt sig röklukten på samma sätt som andra kläder gör, säger Sanna Olsson.
Fastighetsägaren har tidigare meddelat att när det gäller eventuellt rökskadade varor, exempelvis kläder, så ska företagen vända sig till sina egna försäkringsbolag.
På Lindex undersöks nu centralt vems försäkring som gäller om kläder dragit åt sig röklukt.
– Första steget är att vi har kontaktat en saneringsfirma som kommer göra en bedömning på plats om vilka åtgärder som eventuellt behöver vidtas. Om det är vår eller fastighetsägarens försäkring som träder in kan vi inte svara på i nuläget, säger Kristina Hermansson, presskommunikatör på Lindex.
Anders B Lundh säger att företagarna och kunderna i centrum överlag har varit väldigt förstående och hjälpsamma efter branden.
– I ett senare skede kommer vi sammanfatta läget och då får vi se om det blivit något ekonomiskt bortfall och hur det i sådana fall ska hanteras.