Idag är det bara ett fåtal ICA-butiker i landet som fortfarande använder kultfigurerna MonICA och ICAnder i sin marknadsföring. Men på 70- och 80-talet var de desto vanligare. De har till och med kallats den tidens mest igenkända varumärken. På Facebook har de en egen grupp, där över 3 000 medlemmar letar och delar med sig av bilder där de har siktats på olika butiker runt om i landet.
- De är väldigt omtyckta. Vad jag vet så är det ingen annan i staden som använder de i alla fall, säger Jari Aalto, som är köpman på ICA Samköp vid Heidenstams torg i Uppsala.
Butiken började använda figurerna igen för något år sedan. Och det har varit många kunder som fått en flashback och kommit med uppskattande ord sedan dess.
– De som var med på den här tiden känner ju igen dem.. Vi har plockat bort dem i perioder av olika anledningar och då har folk reagerat direkt och undrat när de kommer tillbaka, säger han.
Att de valde att börja använda dem igen efter ett långt uppehåll har med butikens bakgrund att göra.
- Vi fick en idé att plocka upp dem igen då butiken startades på 70-talet när de användes som mest. Vi ville visa att vi har en lång historia bakåt.
MonICA och ICAnder började användas på 1940-talet och hade då en egen serie, enligt Per-Ola Karlsson, fil.mag. i historia och arkivchef vid Centrum för Näringslivshistoria. Det var på tiden innan självbetjäningen slog igenom på allvar i svenska matvarubutiker. Tanken var att ICAnder skulle vara en förebild för butiksföreståndare i landet med sin ambitiösa ledarstil.