Bilen som investeringsobjekt

Att köpa en ny bil är ungefär det sämsta kan man göra ur ett ekonomiskt perspektiv. Men en klassisk bil kan vara en investering som slår de flesta aktierusningar och fastighetsaffärer.

Foto: Tomas Lundin

Ekonomi, näringsliv & finans2015-05-04 13:40

BMW 507 var inte någon framgångsrik bilmodell. På papperet hade den alla rätt: en vacker tvåsitsig cabrioletkaross, en behagligt mullrande V8-motor samt en uppenbar aptit på soliga dagar vid Rivieran eller den amerikanska västkusten.

Ändå betraktades länge 507 som en flopp, försäljningen tog aldrig fart och det blev bara 253 exemplar tillverkade under åren 1956–1959. Skälet? Lite för svag motor och lite för hård konkurrens från ärkefienden i Stuttgart (Mercedes-Benz 300 SL Roadster).

För några år sedan träffade jag chefen för BMW:s museum och klassikeravdelning i München. Han berättade att det någon på gång på 1980-talet stod en 507 i en lagerlokal på fabriken – och hur svindlande nära det var att den skrotades på order av en nybliven mellanchef som ville bevisa sin förmåga att städa bort gammalt jox i gömmorna.

I dag värderas en BMW 507 till mellan 8,5 och 16 miljoner kronor.

1962–1964 tillverkade Ferrari 39 exemplar av modellen 250 GTO, samtliga avsedda för racing på högsta nivå och med stora internationella framgångar i resultatlistorna. Men racerbilar är färskvaror och på 1970-talet var det inte ovanligt att 250 GTO fick slita hund i lokala racingserier på låga nivåer.

I dag värderas en Ferrari 250 GTO till mellan 280 och 440 miljoner kronor.

BMW 507 och Ferrari 250 GTO är extrema bilar i sanslösa (om än sinsemellan radikalt olika) prisklasser, men de är inte unika. Tvärtom.

Priserna på många klassiska bilar har skenat på senare år. Om du till exempel hade råd att köpa en Porsche 911 RS från 1973 för 500 000 kronor år 2000 kan du sälja den för åtminstone fyra miljoner i dag, om den har lättviktskaross kan priset vara upp till 6,5 miljoner kronor.

Enkelt uttryckt är potentialen för värdestegring störst för bilar tillverkade i få exemplar och som har en intressant eller unik historia och allra helst tävlingsframgångar med hög karathalt. Men även många mindre bemärkta bilmodeller (som ”vanliga” Porsche 911 1964–1973 till exempel) har på senare år rakat i skyn och bilar är hetare som investeringsobjekt än någonsin. Nyligen köpte den anrika auktionsfirman Sotheby’s in sig i RM Auctions, som enbart sysslar med bilar.

Köptips? Bilar som för fem-tio år sedan var stekheta tävlingsredskap eller drömprojektioner, tillverkade i litet antal och som i dag bara verkar mossigt omoderna och akterseglade.

Fotnot: Prisexempel hämtade från GranTurismo Magazine.

3 MED SAMLARPOTENTIAL

PÅ VÄG UPPÅT

Första BMW M3 (1987–1991) klättrar så smått uppåt i prislistorna, drygt 300 000 kronor kostar en bil i toppskick. Mest eftertraktad är M3 Sport Evo, tillverkad i endast 600 exemplar och betydligt dyrare än den ”vanliga”.

HAR SPRÄNGT TAKET

Toyotas sportbil 2000 GT tillverkades i endast 351 exemplar 1967¬–1970 och i dag betalas mellan fem och tio miljoner kronor för en sådan. Det visar att ett nobelt varumärke inte alltid är nödvändigt.

MED UPPLÄNDSK TÄVLINGSHISTORIA

Utvecklad enbart med sikte på rallytävlingar och tillverkad i knappt 500 exemplar (1973–1976). I dag betingar Lancia Stratos cirka två–fyra miljoner kronor. Bland namnkunniga förare/codrivers när det begav sig kan nämnas upplänningarna Björn Waldegård och Hans Thorszelius.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!