Bilbesiktarna kan bli ännu fler

Sedan bilprovningen avreglerades har stationerna blivit mer än dubbelt så många i länet. Men än ­verkar inte marknaden mättad – Carspect är ett av de företag som tror det finns plats för fler.

Slimmat. Ungefär 14 minuter tar en besiktning hos Carspect. Alla tester görs på en liten yta för att slimma tidsåtgången och uppvärmningskostnaderna för lokalen.

Slimmat. Ungefär 14 minuter tar en besiktning hos Carspect. Alla tester görs på en liten yta för att slimma tidsåtgången och uppvärmningskostnaderna för lokalen.

Foto: Anders Forngren

Ekonomi, näringsliv & finans2018-03-01 08:55

En grå Volvo 854 med rattmuff och doftgran rullar in hos Carspect i Enköping. Det är tredje gången Joakim Skoglund är här – men första med den här bilen. Läge och vana avgör när han väljer firma, berättar han.

– Denna ligger bra till, och jag känner ju till den sedan innan.

Teknikern Johan Cederberg har hissat upp Volvon i luften och drar loss några odefinierade gummiflärpar som hänger löst – men verkar i övrigt ganska nöjd.

Enköping hade före avregleringen 2010 en enda besiktningsfirma – i dag är de tre. Någon lojalitet från stammisar är svår att räkna med – även om just Joakim Skoglund kommit tillbaka.

– Den stora skillnaden sedan avregleringen är att man kan få en tid när man vill nu. Är det slut på tider hos en så klickar man sig bara vidare till nästa, säger Robert Blom, regionchef hos Carspect och ansvarig för nyetableringarna.

Tillgänglighet, som extralånga kvällar i slutet av månaden, är någonting Carspect försöker konkurrera med. Lördagsöppet har man däremot gett upp, i likhet med många andra i landet: antalet lördagsöppna stationer sjönk med 28 procent bara år 2016.

– Det fanns inte så stor efterfrågan som vi trodde, så det gav inte tillräckligt mycket, säger Robert Blom.

Carspect har 75 stationer runt om i Sverige. Än så länge verkar de inte rädda för överetablering – många fler städer är på gång och under själva intervjun får Robert Blom ett mejl som bekräftar att företaget fått klartecken i Borlänge. Också för Uppsala finns det planer, men datum och plats är inte klart.

– Uppsala är en storstad så det vore dumt att inte titta ditåt.

Men det finns utrymme för fler i Uppsala?

– Jag tror det kan finnas plats för fyra till – men vi snackar alltså små, effektiva enheter.

Just så arbetar allt fler i branschen. När Robert Blom arbetade på Svensk Bilprovning var de 25 personer på en station, vilket är ovanligt numera.

– Alla bygger smått i dag, ingen gör sådana där stora, dyra skepp längre, säger Robert Blom.

Transportstyrelsen lade 2015 fram ett förslag på en ny lag som harmoniserade svenska regler med EU:s. Efter första besiktningen skulle det räcka med vartannat år, vilket skulle glesa ut kontrollerna betydligt.

– En sådan hade kapat halva branschen, säger Robert Blom, och tillägger:

– Jag vet inte heller hur det går ihop med att ha en nollvision för trafikolyckor att göra färre kontroller av bilarna.

Politikerna påpekade samma sak och de relativt täta kontrollbesiktningarna blev kvar.

Flera andra förändringar är däremot på gång nu, den största att de fasta besiktningsperioderna slopas – det är alltså enbart senaste besiktningsdatum som ska avgöra när det är dags igen, inte någon siffra i registreringsnumret. För att underlätta övergången har Transportstyrelsen rekommenderat att besiktiga redan nu i början av året, men någon rusning har det inte blivit, enligt Robert Blom.

– Vi trodde det skulle vara många fler, och fler frågor om de nya reglerna, säger han.

Vilka effekter reformen kommer få för branschen på sikt återstår däremot att se. Den skulle kunna leda till fler besiktningar i och med att man kan göra det oftare.

– Det kan till exempel bli ett försäljningsargument att en bil är nybesiktigad, så att man gör det innan man säljer, förklarar Robert Blom.

Vissa fordon som tidigare undantagits från besiktning – som a-traktorer – kommer nu inkluderas, och andra kommer inte längre behöva kontroll. För den sistnämnda gruppen tror Robert Blom att branschen kan anpassa sig för att inte tappa dessa kunder helt.

– Vi tittar på olika tjänster vi kan erbjuda den här gruppen i stället, kanske en mindre kontroll där vi bara tittar på bromsarna?

En för många oväntad effekt när marknaden för kontrollbesiktning öppnades var att priserna snabbt steg. Carspect hörde till de dyrare i början, men nu ligger de olika aktörerna väldigt nära varandra och konkurrerar inte i första hand med pris.

– Numera skiljer det sig bara någon tia eller tjuga mellan företagen om man bortser från kampanjpriser, säger Robert Blom.

Att priserna gått upp sedan avregleringen är kännbart, tycker Joakim Skoglund med den gråa Volvon.

– Jo, särskilt när det blir ombesiktning drar kostnaden iväg, säger han.

Det blir det den här gången, dessvärre. Förhöjd tomgång och några andra saker att justera får han med sig i protokollet.

– Jag har som tur är en vän som är duktig på bilar och kan hjälpa mig.

Fler stationer och högre priser

Ett tiotal besiktningsföretag utför i dag det arbete Svensk Bilprovning hade monopol på. Det statliga bolaget är fort­farande störst.

Prisökningen har varit störst för motorcyklar, men hög även för personbilar som blivit ungefär 50 procent dyrare att besiktiga i snitt ­sedan avregleringen.

I Uppsala län är fem aktörer verksamma – Opus, Dekra, Bilprovningen, Besikta och Carspect. Länets stationer har fördubblats i antal sedan avregleringen.

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!