Atrium Ljungberg miljardsatsar

Arbetet har börjat med att skapa Uppsalas andra stadskärna, Gränbystaden. Atrium Ljungberg, som investerar tre miljarder i Uppsala de närmaste 10 åren, räknar med att området omsätter omkring 2 miljarder i år.

Gränby centrum 1970

Gränby centrum 1970

Foto:

Ekonomi, näringsliv & finans2015-10-02 11:20

Arbetet har börjat med att skapa Uppsalas andra stadskärna, Gränbystaden. Atrium Ljungberg, som investerar tre miljarder i Uppsala de närmaste 10 åren, räknar med att området omsätter omkring 2 miljarder i år.Gränbystaden är något mer än Gränby centrum, någonting annat än bara en köpcentrumexpansion. Det är Jan Hammarling och Daniel Kvant Suber från Atrium Ljungberg noga med att betona när vi ses på våning 3 i Gränby centrum med utsikt över pågående byggnation. Att nämna enorma Dubai Mall i Förenade Arabemiraten och omdiskuterade projektet Mall of Scandinavia får dem att göra ytterligare en tydlig markering: ”Atrium Ljungberg inte bygger mastodontköpcentrum”.

-Vi drar inte åt det hållet. Med vår vision med Gränby handlar det om stadsbildning, ett Uppsala city i mindre format, säger Daniel Kvant Suber, som är affärsutvecklare.

-Förvisso blir Gränbystaden volymmässigt 1,5 gånger ett Mall of Scandinavia, men det handlar inte om att erbjuda en enorm galleria där kunden hittar allt inom fyra väggar. Vi tillför en andra stadskärna till Uppsala, tillägger Jan Hammarling, som är marknadsområdeschef,

Gränbystaden handlar visserligen om att tillföra totalt runt 80 000 kvm för handel, nöje och mat. Men det innefattar även för Atrium Ljungbergs del uppförandet av 450 nya bostäder, biograf, lekplatser och mötesplatser samt vandringstråk. Målet är att Uppsalas fjärde kulturhus ska ligga i Gränby.

När Gränbystaden står klar 2025 ska det finnas över 200 butiker och restauranger i området, närmare 4 000 parkeringsplatser och cirka 8 000 nya bostäder varav Atrium Ljungberg bygger 450.

-Gränby kommer att bli en ännu större tillväxtmotor. Idag finns här cirka 1 200 heltidsanställda. Vi räknar med att det ganska snart kommer att vara runt 300 till. Bara när Citygross öppnar i höst handlar det om 70-80 nya tjänster, säger Jan Hammarling.

Han sitter även med i styrelsen för Uppsala citysamverkan. Atrium Ljungberg äger nämligen även Rådhuset och Forumgallerian i Uppsala city, och förhållandet stadskärna kontra köpcentrum får därför en lite annan dimension. Köpcentrumtrenden behöver inte vara negativ för citynära handel, menar Jan Hammarling.

-Vi förespråkar dubbeletableringar, de butikerna brukar må bäst. Det kan vara samma kund men olika köptillfällen. Det kan vara samma kund med olika köptillfällen beroende på om det är ett rationellt köp eller mer inspirationsshopping

Gränbycentrums stora fördel är tillgängligheten. Öppettider och gratis parkering lockar kunder som ska göra inköp snabbt och smidigt. Men Jan Hammarling vill även lyfta fram utbudet av butiker som flera är topp fem i sina kedjor vad gäller omsättning och kundbemötande.

För tillfället pågår stora strukturella förändringar inne i Gränby centrum, där exempelvis Systembolaget flyttar till ny lokal för att ge plats för ett modestråk.

Närmast väntar öppningen av Citygross i handelsområdet mot e4an. Det är klart Arken Zoo Barnens land och Öob samt tre nya restaurangkoncept. Och förhandling pågår för fullt med andra intresserade aktörer. Dessutom är det klart att vårdcentralen i Gränby centrum etablerar sig i större lokaler strax utanför centrumet .

Sedan 2007 har Atrium Ljungberg investerat närmare en miljard i Uppsala med bland annat Rådhuset och Gränbystaden. Totalt äger Atrium Ljungberg fastigheter för runt 30 miljarder. Vd Ingalill Berglund slog i en intervju i affärsvärlden nyligen fast att det säkert skulle gå att dubbla fastighetsbolagets tillväxttakt. Och Uppsala är en uttalat prioriterad marknad.

- Uppsala är en bra marknad som inte är så konjunkturkänslig. Vi har låg arbetslöshet här även under lågkonjunktur och stadig befolkningsökning, framhåller Daniel Kvant Suber, som inte tror att en eventuell nedgång i ekonomin skulle påverka Atrium Ljungbergs projekt med Gränystaden nämnvärt.

Däremot framhålls att andra aktörers insats förstås är viktig, vad gäller exempelvis Uppsala Eventcenter.

-Vi skapar förutsättningar här också för Uppsala kommun och övriga byggherrar. Vi kommer att leverera vår del men är så klart beroende av främst Uppsala kommun och även andra fastighetsägare, hyresgäster och UL i många delar, konstaterar Jan Hammarling.

FAKTA ATRIUM LJUNGBERG

Atrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag med ett fastighetsvärde om 26 miljarder kronor. Inriktningen är att äga, utveckla och förvalta framför allt handels- och kontorsfastigheter. Företaget finns i starka tillväxtområden som Stockholm, Uppsala och Malmö. Bolaget är börsnoterat på nasdaq OMX Stockholm sedan 1994 och hade 2014 en nettoomsättning på 2,3 miljarder kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!