Jämfört med Orvestos helårsrapport från 2016 så har den dagliga räckvidden ökat både vad gäller print och digitalt. Under årets första fyra månader läste 112 000 personer pappersupplagen av UNT jämfört med 111 000 förra året. 73 000 personer tog del av unt.se dagligen jämfört med 70 000 förra året. Totalt har UNT en räckvidd på 163 000 läsare en vanlig dag.
– Det är härliga siffror. Det pratas mycket om sociala medier och nya kanaler, men i Uppland är det först och främst UNT som gäller när det kommer till lokal journalistik., säger Kalle Sandhammar, vd och chefredaktör vid Upsala Nya Tidning.
Hur tror du att UNT:s räckvidd påverkas framöver med tanke på att UNT nu börjat ta betalt även på nätet?
– Det är klart att den kan göra det på sikt. Men folk börjar bli alltmer vana att betala för kvalificerad journalistik, så det är inget jag är bekymrad över i det här läget. Lokal journalistik kräver resurser, och då måste man ha intäkter.
UNT är den lokaltidning som har näst störst räckvidd. Listan toppas av HD, Helsingborgs dagblad, som har en total räckvidd på 241 000 läsare en vanlig dag.
– Jag hoppas att även de näringsidkare som sliter på marknaden i Uppsala och Uppland ser detta. Vårt sammanlagda erbjudande med print- och digitala annonser är urstarkt, och det enda vi vill är att göra bra lokal journalistik samtidigt som vi hjälper näringslivet här till bättre affärer.
Samtidigt sjunker antalet läsare för flera andra dagstidningar i samma storleksklass som UNT.