Allt fler bor på hotell i Uppsala

Domkyrkan och Slottet lockar utländska besökare. Släkt och vänner får svenska besökare att ta in på hotell. Under 2018 ökade de kommersiella gästnätterna i Uppsala.

Foto:

Ekonomi, näringsliv & finans2018-10-26 13:53

Statistik från Statistiska centralbyrån (SCB) visar på en stadig ökning av antalet kommersiella gästnätter i Uppsala kommun under 2018. Allra bäst går det för Uppsalas hotell som visar en ökning med 8,5 procent mot föregående år vilket är den näst största relativa ökningen bland Sveriges 20 största hotellkommuner, skriver Destination Uppsala i ett pressmeddelande.

Under perioden januari-august noterades totalt cirka 14 300 kommersiella gästnätter, vilket är en ökning med 3,3 procent jämfört med samma period 2017.

Kommersiella gästnätter innefattar hotell, stugby, vandrarhem och camping. I riket är motsvarande siffra 3,9 procent.

Tyskland, Storbritannien, USA, Norge och Finland är de länder som fortsatt ligger i topp med flest övernattningar inom Uppsala kommun, näst efter de nationella som är störst till antalet.

Den främsta besöksanledningen för svenska besökare är att hälsa på släkt och vänner, ofta med anknytning till universiteten, medan utländska besökare främst kommer till Uppsala för att se Domkyrkan och Slottet eller för sightseeing i allmänhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!