Adlibris gick back förra året

Adlibris satsar på ett bredare sortiment och bygger ut i Morgongåva. Samtidigt gick de förra året 125 miljoner back.

Adlibris vd Johan Kleberg

Adlibris vd Johan Kleberg

Foto: Pressbild/ Simon Paulin

Ekonomi, näringsliv & finans2019-02-18 19:00

Bonnierägda Adlibris är känt för att vara en av Nordens största inom e-bokhandel. Men sedan förra året har företaget frångått att bara handla med böcker. Nu säljer de även bland annat leksaker, spel och köksprodukter.

Under julhandeln fick företaget mycket kritik från kunder som inte fick sina varor i tid. Och nu visar det sig att Adlibrisgruppen förra året gick back med 125 miljoner kronor, till skillnad mot året dessförinnan då de gjorde en vinst på 31 miljoner kronor. Omsättningen växte samtidigt med tolv procent.

Kommer förlusten att påverka verksamheten i Morgongåva?

– Nej, vi fortsätter våra satsningar i Morgongåva. Bakgrunden till resultatet förra året handlar mycket om att vi gjorde stora investeringar för att stärka just vår logistik, något som kommer förbättra vår logistik framöver, säger Adlibris vd Johan Kleberg.

Investeringarna har främst gjorts i IT och i en 8 000 kvadratmeter stor byggnad som just nu uppförs nära företagets nuvarande anläggning i Morgongåva företagspark.

Här arbetar i dag 300 personer med att packa och distribuera Adlibris varor, medan 60 anställda arbetar med IT och kundservice.

– Morgongåva är en alldeles utmärkt ort för oss och hittills har vi inte haft svårt att få tag i personal. Men kommunikationerna är ett stort problem. Om vi ska kunna anställa mer behövs snabbt högre kapacitet i kollektivtrafiken, säger Johan Kleberg.

I april kommer företagets nya byggnad att invigas.

– Vi kommer fortsätta att bredda och fördjupa sortimentet och för det krävs mer yta. Bland annat ska vi även börja med hälsa- och yogatillbehör, säger Johan Kleberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!