Sedan 1983 har ungdomar i Uppsala län startat UF-företag och intresset är fortsatt stort. Nyligen blev det klart att hela 323 företag har dragits igång av 1 131 gymnasieelever under läsåret 2018/19. Eleverna har själva tagit fram en affärsidé, hittat en rådgivare och fixat en affärsplan som godkänts av Ung företagsamhet.
Under onsdagsmorgonen kom UF-företagen Flexfood, Skypic och Coffeedream och presenterade sina företagsidéer på Ung företagsamhets partnerfrukost på UNT. Flexfood berättade att deras idé är att förmedla gratis vegetariska recept till studenter.
– Vi har fått jättebra respons och har 500 studenter på mejllistan. De reaktioner vi fått är att den här tjänsten behövs, många vill äta vegetariskt men de tycker att det är svårt att hitta på rätter, säger Ebba Sellberg, vd för företaget och elev på Ekonomiprogrammet på Lundellska skolan i Uppsala.
Under tre dagar med start på fredag kommer 90 av de 323 UF-företagen att marknadsföra sina tjänster och produkter i Gränbystadens galleria för Uppsalaborna.
UF-året avslutas med en den stora UF-mässan ”Entreprenörskap på riktigt” på IFU arena den 6 mars. Då koras också vinnarna i 21 olika kategorier, till exempel Årets UF-företag, Årets vara, Årets tjänst och Årets monter. Därefter måste alla UF-företagare skriva en årsredovisning för att sedan avveckla eller ombilda sitt företag.