Banvallen ett steg närmare cykelväg

Trafikverket har sålt den gamla banvallen i Ekolsund. Nu behövs bara grus för 350 meter och ett antal meter trall så blir den en cykelväg.

Ekolsund2017-02-01 17:11

Varken Enköpings- eller Håbo kommun vill äga den gamla banvallen men båda är överens om att den borde göras i ordning och bli en cykelväg. Vassa stenar på båda sidor om bron och stora hål rakt ner i sjön gör banvallen omöjlig att cykla på trots att den är en del av Mälardalsleden enligt skyltning. Cyklister tvingas därför välja gamla E18.

Kommunstyrelsen i Håbo sa i sitt svar till Trafikverket att banvallen borde ingå i det regionala cykelstråket som Trafikverket ansvarar för, efter att frågan stötts och blötts i flera år. Ändå det inte om mer än ett antal lass grus, en del trallvirke och några rullar gunnebostängsel. Det skulle göra livet roligare och lättare för alla som cyklar för att röra på sig, men också göra det möjligt för Ekolsundsbor att ta sig till närbutiken i Krägga eller macken i Ekolskrog. Det finns också en busshållplats på Stämsvikssidan. Många skulle kuna ta cykeln dit och åka buss i stället för att ta bilen till Bålsta.

Ägarfrågan har varit ett hinder. Nu är det löst sedan ett lokalt företag trätt in som köpare, efter att båda kommuner tackat nej till Trafikverkets intresseförfrågan.

– Ett avtal med Nyströms fastigheter AB är påskrivet, bekräftar Stefan Romach på Trafikverket.

Karl-Erik Thulin är Bålstabo med sommarstuga i Hammarsudd. Han är engagerad i cykelvägsfrågan via sin fastighetsägarförening. Flera andra föreningar är också involverade.

– Tack vara ny ägare har vi nu fått nyttjanderätten till banvallen och nu jobbar vi med att ta fram underlag till ansökan om pengar till åtgärder från Leader. Problemet är att det måste finnas en projektägare som kan ligga ute med pengar under tiden. Våra föreningar är inte beredda att göra det, säger han.

Helst ser han att Håbo och Enköping går in och tar hälften var av kostnaden.

– Vi kan ta på oss att organisera det hela och ta in entreprenörer. Det handlar inte om några stora kostnader, ungefär 160 000 kronor. Man lägger grus första året, och ökar sedan säkerheten genom att lägga trall på bron och sätta upp ett tätare staket så inte barn kan trilla ner. Tillgängligheten till bron behöver förbättras på Ekolsundssidan, säger han.

Karl-Erik Thulin med flera kommer att jobba vidare med Leader. Ett möte är inbokat inom de närmaste veckorna.

– Men vi söker snabbare vägar under tiden. Med tanke på vilken nytta både kommuninvånare och turister skulle ha av en gång- och cykelväg här borde de ta sitt ansvar, säger han.

Leader

Leader är en metod för lokalt ledd utveckling, genom samverkan.

•Samarbete, gärna i trepartnerskap – ideell, privat och offentlig sektor

•Lokala initiativ och lokal förankring

•Kreativt och innovativt arbetssätt

•Långsiktigt hållbar utveckling

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!