Nu skriver nya ägaren Sisyfosgruppen början på en ny historia.
När den kinesiske ägaren och affärsmannen Jingchung Li kastade in handduken för att bli kvitt sitt lilla mini-Kina intill Dalälven gick Sisyfosgruppen i somras in och köpte hotell- och restaurangkomplexet Dragon Gate.
Nu står mannen bakom Sisyfos, Olle Larsson, VD Sisyfosgruppen, på det stora Himmelska fridens torg och omsluts av en hög mur som symboliserar Kinesiska muren. På torget står en tjugo meter hög staty av Guan Yin, nådens gudinna i buddhismen. Porten vaktas av likadana lejon som finns vid palatset i Förbjudna staden i Peking. Här finns också ett museum fullt av terrakottakrigare och hundratals meter av handmålade kinesiska motiv.
Bakom Olle Larsson reser sig den väldiga fasaden, byggt som hotell. Där bakom fönstren döljer sig 58 hotellrum, minisviter och sviter.
Vad tänker ni göra av Dragon Gate? är den första spontana frågan. Många har genom åren undrat och spekulerat i vad som ska hända med det aldrig riktigt öppnade Dragon Gate.
Olle Larsson sveper blicken över de bastanta murarna och ger ett rappt och något oväntat svar:
– Jag vet inte!
Ja, du hörde rätt. Han vet inte vad han tänker göra med mångmiljoninvesteringen, men var lugn; han har en plan.
Det blir en kort stunds paus, så fortsätter han:
– När vi går in och köper ett objekt har vi sällan någon lösning på vad vi tänker göra, inte i inledningsskedet. Vi köper havererade, misslyckade projekt, säger Olle Larsson som jämför köpet av Dragon Gate med det förvärv Sisyfosgruppen gjorde av Wenngarns slott år 2013.
På Wenngarn utanför Sigtuna hade LP-stiftelsen och Erik Edin-stiftelsen under många år missbruksvård på kristen grund. Slottet har anor från medeltiden och platsen ligger på en av landets mest kulturhistoriskt intressanta platser.
– När vi tog över Wenngarn ville ingen bo där. Barn och ungdomar uppmanades av oroliga föräldrar att hålla sig borta från platsen som uppfattades som otrygg. Vi i Sisyfos började att bygga ett nytt samhälle på Wenngarn. I dag lever omkring 600 personer och 23 operatörer där i många olika verksamheter och servicefunktioner. Det finns kafé, orangeri, bryggeri, bageri, företagscentrum, eventlokal, gym, förskola och mycket annat, säger Olle Larsson och drar utvecklingsarbetet på Wenngarn som en parallell till Dragon Gate:
– På samma sätt som på Wenngarn vill vi få med oss människor i en kreativ process med idéer och tävlingar om vad som kan ske. Den processen har startart på Dragon Gate. Vi bjuder in folk att bekanta sig med Dragon Gate och komma med förslag på vilka verksamheter vi kan fylla den med. Vi vill att folk ska engagera sig i anläggningen, vi vill vara ett ställe där folk kan förverkliga sina drömmar. Vi vill att folket ska forma innehållet och göra det som händer här till en stor fest.
Olle Larsson hoppas att Dragon Gate fyllts med liv till sommaren och då blir en mötesplats där människor i alla åldrar träffas. Första entreprenörerna på Dragon Gate är Sara och Robert Donnerstål som öppnat kafé och butik.
– Dragon Gate är ett roligt och spännande ställe. Till jul planerar vi en julmarknad, i februari skulle det vara skoj att fira det kinesiska nyåret, i mars räknar vi med att öppna hotellet - och varför inte något i upplevelseväg för barnen under sportlovet, i april hoppas vi ha sålt ut lagret med en miljon kinesiska prylar, säger Olle Larsson om planerna för det närmaste halvåret.
Som entreprenör, fastighetskille och samhällsbyggare tycker han att Dragon Gate är bland det mest spännande man kan tänka sig. Han fascineras av historien.
Prislappen på affären är hemligt. Jingchung Li sägs ha investerat ett par hundra miljoner på restaurang, souvenirshop, kung fu-tempel, skulpturverk av olika slag som berör kinesisk mytologi, en hoppborg och armén av terrakottakrigarna. Jingchung Li gör en megaförlust.
– Vi har köpt Dragon Gate för vad en lyxvilla med strandtomt kostar i Sigtuna. Det här är ett köp helt i vår affärsmässiga strategi; vi köper projekt där folk gett upp, inte ser någon lösning, inte hittar nyckeln. Då får jag det - till rätt pris. Men självfallet måste vi se objektets potential, att det finns en energi i det och att varumärket håller. Det måste också finnas ett kommersiellt värde, det har Dragon Gate. Sist men inte minst så måste vi känna att vi orkar och har tid att genomföra våra visioner, säger Olle Larsson.
Han sticker inte under stol med att det inte är något lätt projekt.
Är du inte rädd för att ha investerat i fel pengar?
– Nej, jag känner en trygghet och tillit till hur vi satsat.
Vad har du fått den tryggheten ifrån?
– Jag har växt upp i en trygg miljö, min barndom präglades av det. Jag minns hur jag kände tryggheten i att klänga mig fast i mammas förkläde. I dag har jag en trygg familj. Jag vet att allt löser sig. En framgångsfaktor för mig är just att känna tillit. Jag litar också på att de runt omkring mig gör sitt jobb och ett bra jobb. Vi ska jobba med sådant vi brinner för. Och jag är säker på att vi hittar en lösning för Dragon Gate.