– Jag kommer beskriva vår resa för att skapa en spårbar lädersko. Talet kommer också att handla om vad som behövs för att skapa en ny global prissättningsmodell för allt läder som tillverkas, säger Josefin Liljeqvist, 27.
Hon är skaparen bakom Andrew, världens första spårbara lädersko. Genom produkten och sitt företag utmanar hon hela den globala läderindustrin. Målet är nämligen att skon ska sätta hållbarhet och djurens rätt i fokus så att en utveckling sker inom hela sko-, läder, och modeindustrin. Ett annat mål är att minska antalet kor som behövs vid tillverkningen av läderprodukter.
Vad behövs från politikerna?
– Vi behöver diskutera vad ekologi verkligen betyder för djuren inom modebranschen, i samhället och i världen och hur vi måste förändra det tankesättet för en hållbar planet. För det behövs bland annat nya lagar och initiativ. Vi behöver också hjälp att få tillgång till en databas för att kunna skala och säkra den globala digitala lösning vi just nu utvecklar. Jag hoppas på diskussion och nya tankebanor om hur de lagar vi har kan hjälpa våra djur.
Hon menar att lädret ska värdesättas som en del av djuret och inte en biprodukt, som det görs i många länder i dag.
– Det skulle medföra att bonden, slaktaren och garvaren får bättre betalt för sina djur som har blivit behandlade med respekt, säger Josefin Liljeqvist.
På så sätt tror hon att det skulle börja löna sig igen med småskaligt jordbruk och god djurhållning.
– Det handlar också om att förändra synen på vad som är fint. Om vi vet att myggbett och läkta ärr innebär att kon haft det bra så kanske producenterna av läder kan få betalt för att de låtit djuren leva på ett bra sätt, säger Josefin Liljeqvist vars sko kommer att lanseras i bland annat Dubai och Hongkong i höst.
Ett par skor kostar 28 000 kronor och skorna kommer att tillverkas i bara 99 exemplar.