Förr var veterinärvårds- och livförsäkringar något som ägarna enbart kostade på sina allra finaste och mest dyrbara exemplar. I dag väljer de flesta att ha någon form av försäkring till sitt husdjur eftersom ett besök hos veterinären annars kan bli väldigt dyrt. Frågan är bara hur man väljer den som passar bäst. På marknaden finns i dag en handfull större försäkringsbolag. På det stora hela kan de verka ganska lika, men i det finstilta skiljer de sig åt.
För de flesta har kostnaden för årspremien stor betydelse. För hundar ligger spannet mellan 1 500 kronor och 3 500 per år, men summan varierar beroende på ålder, ras, var man bor och så vidare. Generellt gäller att ju högre premie desto lägre självrisk och tvärtom. Vissa har även en variant med fast självrisk vilket passar bäst till den som befarar att det kommer att bli många veterinärbesök.
För den som har ett ungt och friskt djur kan det räcka med en billigare variant. Samtidigt bör man vara medveten om att de flesta bolag inte nyförsäkrar en hund efter att den fyllt sex år. Det gäller dock inte Agria som inte har någon åldersgräns. Om man däremot stannar kvar i samma försäkringsbolag gäller försäkringen under hundens hela livslängd.
Innan en försäkring tecknas bör man läsa på om vilka undantag respektive försäkringsbolag har. Det är där som den viktigaste informationen finns. Både för livförsäkringen, men framför allt för vård hos veterinär. På Konsumenternas försäkringsbyrås hemsida går det att göra jämförelser mellan de olika bolagen. Dit kan man även ringa för att få rådgivning i olika försäkringsärenden. Enligt handläggaren Mats Sjögren brukar en av de vanligare frågorna handla om just undantagen och framför allt dolda fel.
- Det vill säga att försäkringsbolaget säger att åkomman eller sjukdomen fanns innan försäkringen tecknades, trots att den inte har visat sig. Och att de därför inte kommer att ersätta behandlingskostnaderna.
Går det att bestrida detta?
- Ja, tycker man att det är fel bör man gå till sin egen veterinär och få en ny bedömning. Sen ska man komma ihåg att det är försäkringsbolaget som måste visa att det är ett dolt fel som funnits redan då försäkringen tecknades. Vi kan inte hjälpa till att driva ett ärende, däremot kan vi berätta hur och var man kan göra det.