Thomas Karlsson bor på Täppuddsvägen i Dannemora, i en av cirka 50 lägenheter som hyrs ut av Dannemora Koncern AB. Bolaget tog över efter konkursade Dannemora Mineral för drygt två år sedan (se fakta).
– Tidigare var det jättebra. Man hann knappt lägga på telefonen innan de kom och fixade saker, till exempel om det var stopp i avloppet eller problem med tvättmaskinen.
Med Dannemora Koncern som ägare har det enligt Thomas Karlsson varit svårare. Hyresvärden har inte gått att nå och den entreprenör som hyresvärden hänvisar till för felanmälan dygnet runt har i flera fall inte gjort något åt problem som Thomas Karlson anmält. Bland annat gäller det ett sovrumselement som sedan två år ska vara utan värme, ett köksfönster som inte gått att stänga sedan i somras och en trasig taklampa i köket.
– De kom hit och tog med sig lysrör och glimtändare, det måste vara en eller två månader sedan. Sedan har det inte hänt något. Och på vinden regnar det in där vi har vårt förråd, så vi har fått lägga en presenning för att skydda våra grejer. Man blir så trött.
Ett besök på vinden bekräftar att det läcker in. Vattenpölar har bildats på presenningen och i taket, som delvis är murket, syns vita fläckar. Torbjörn Grandin bor i huset intill. Han har ett element utan värme och har varit utan fungerande spis i över en månad.
– Jag har fyra plattor, men kan använda en eller två. Och ugnen värmer inte ordentligt. Det är gamla grejer alltså.
Även andra hyresgäster som UNT träffar på Storrymningsvägen är kritiska till hyresvärden. Elisabeth Hakulinen har en trasig ugnslampa som inte bytts ut på lång tid. Hon kan inte göra det själv eftersom skyddet inte går att få bort.
– Det går inte att få tag på hyresvärden och entreprenören ringer inte tillbaka. Vi har haft ett helvete här, säger Elisabeth Hakulinen som också anser att skötseln av området med trappstädning och gräsklippning under lång tid har varit undermålig.
En hyresgäst som vill vara anonym säger att hyresvärden inte satt upp en ny namnskylt i trapphuset med personens namn, trots att hen bott i huset i över ett år.
– Men jag har slutat att säga till om saker, det är ingen idé.
UNT har varit i kontakt med fastighetsföretaget Omsap som tar emot felanmälningar på uppdrag av Dannemora Koncern. VD:n Peter Edeholm säger att de inte har fått någon budget för att utföra arbete, utan bara kan göra sådant som hyresvärden beslutar om.
– Vi tar emot felanmälningar och vidarebefordrar dem till fastighetsägaren. Sedan är det han som tar beslut om vad som ska göras.
Är det ett vanligt upplägg?
– Nej, det här är väldigt speciellt. Man brukar ha en budget att hålla sig till. Det brukar inte vara så att fastighetsägaren ska bestämma i varje enskilt fall.