”Sent på fredagskvällen inträffade något av det märkligaste som någonsin hänt i Dannemora”. Så beskrev UNT:s Fredrik Persson den gigantiska happening som just hade avslutat Östhammars 20:e musikvecka 1995.
Kompositören och regissören Tuomo Haapala hade några år tidigare gjort en omtalad föreställning på Vattenfestivalen i Stockholm med 30 000 personer i publiken. Den var en av anledningarna till att han fick uppdraget att regissera musikveckans final. Han bosatte sig på orten under några månader för att genomföra alla förberedelser och lyckades engagerade stora delar av lokalbefolkningen.
– Det var en ganska deprimerad situation när jag kom dit eftersom gruvan just slagit igen och många hade blivit arbetslösa. När vi började jobba fick människor en glimt av något annat och deras kunskaper kunde komma till användning på ett nytt och fantasifullt sätt, berättar Tuomo Haapala som fortfarande ser ”Eld i berget” som en av höjdpunkterna i karriären.
Inför föreställningen hade kompositören haft fri tillgång till det övergivna gruvområdet. Mellan de 90 meter djupa gruvhålen och den nära 80 meter höga laven iscensattes ett spektakulärt allkonstverk under natthimlen den 7 juli.
Bergsklättrare virade ned sig från malmbanan 15 meter upp, 14 kraftpersoner drog en järnvägsvagn med storbandet Da Capo, dynamitsalvor detonerade, ett par framlastare dundrade fram med spelmän i skoporna, ett folkdanslag anlände från skogen på motorcykel och en vit älg for i väg på en vajer upp mot den ljussatta gruvlaven. För att nämna några saker.
Över 200 personer från bland annat brandkåren i Österbybruk, Österby folkdanslag, IFK Dannemora/Österbys kraftsportare och Dannemora motorcykelklubb samarbetade i föreställningen som sågs av gissningsvis 7 000 personer. Exakt hur många som kom vet ingen, biljetterna tog slog före 4 000 och bilköerna till Dannemora var milslånga.
– Många frågar varför jag bara gör en föreställning, men det är det som är vitsen. Spelar vi bara en gång måste alla vara där och de medverkande skärper sig något otroligt. Även publiken förstår att det är något unikt, förklarar Tuomo Haapala.
”Eld i berget” uppmärksammades i hela landet och fick fortsatt liv i både en kortdokumentär med samma namn och boken ”Staden som scen”. Gruvområdet användes även som konsertscen de följande åren och gästades av artister som Ulf Lundell och Hoola Bandoola Band.
Redan på spelkvällen gjorde UNT:s Fredrik Persson en korrekt framtidsspaning: ”Föreställningen kommer säkert att leva vidare och låta höra tala om sig i Dannemora och Uppland i åratal framöver.”