I fjol utsåg Cykelfrämjandet Uppsala till Årets cykelfrämjande kommun. Men vad tycker Uppsalas cyklister? Tidningen pejlade åsikterna vid Resecentrum som omges av stans största ansamling cyklar.
Nedzad Fekovic håller på att dra sin velociped ur ett av de tusentals ställen. Han har just avslutat dagens arbetspass och ska trampa hemåt. Han tycker att Uppsala blivit en bättre cykelstad de senaste fem–sex åren vilket han motiverar med att det byggts fler cykelvägar.
Eftersom Nedzad Fekovic är busschaufför är det lite extra intressant att höra hur han helst tar sig fram i Uppsala
– Det är ofta smidigare att cykla än att åka buss. Ska jag åka från min bostad till Resecentrum går det snabbare att cykla om jag räknar in den tid det tar att gå till hållplatsen och vänta på bussen, säger han.
Vad skulle få fler i Uppsala att ta cykeln?
– Säkrare och kanske bevakade cykelparkeringar. Det senaste året har jag blivit av med tre cyklar som blivit stulna.
Lina Sigurdh kommer från Sollentuna men tycker att Uppsala är att föredra som cykelstad.
– Här finns fler cykelvägar och vinterväghållningen för cyklar fungerar bra.
I dag har Lina Sigurdh förvarat sin cykel på det övre planet i ett av de tvåvåningsställ som finns vid Resecentrum.
– De här dubbelställen är bra men det behövs fler cykelställ i Uppsala, säger hon.
Joel Eriksson tycker att snöröjningen i Uppsala fungerade ganska väl i vintras men att den kunde ha varit bättre på en del mindre gator.
– En bra sak här i Uppsala är att det är tydligt markerat på cykelbanorna var man får cykla så man inte kommer in på gångbanorna.
Hannah Dyrssen ger Uppsala godkänt som cykelstad, till stor del för att hon anser att vägnätet för cyklar är väl utbyggt. Men hon har även en del kritik.
– Parkeringssituationen för oss som cyklar är katastrofal i centrala Uppsala, det är ofta överfullt i cykelställen.
– Kommunen är ganska bra på att röja snö från cykelbanorna. Men på en del ställen i vintras låg slask kvar när det frös och då blev det väldigt halt.
Hannah Dyrssen skulle gärna vilja att centrala Uppsala var bilfritt och att man fick korsa gågatan i city med cykel.
Året-runt-cyklisten Daniel Eggens har tagit cykeln till jobbet i 20 år. Han tycker att det går fint att cykla i Uppsala eftersom det finns gott om cykelvägar som dessutom underhålls bra på vintern.
– En sak kommunen kan förbättra är att snabbare ta bort övergivna cyklar. Och det behövs fler cykelstråk in mot stan från Uppsalas kransorter, säger Daniel Eggens.